Ny musikvideo - Studiefrämjandet i samarbete med HTI Records

Ny musikvideo - Studiefrämjandet i samarbete med HTI Records

Studiefrämjandet i Norra Stor-Stockholm och HTI Records presenterar stolt thrash metal-bandet Decadences första musikvideo. Låten "Silent Weapon (For A Quiet War)" kommer från senaste skivan "Chargepoint" som släpps nu i oktober. Studiefrämjandets producent Helena Starenby har över 15 års erfarenhet av TV- och videobranschen och har på sistone nischat sig alltmer mot musikvideo och webbproduktion.

Från Tyresö till Täby

Arbetet med filminspelning och redigering har pågått sedan juni i år. De första bildrutorna filmades i Studiefrämjandets greenscreen-studio på musik- och mediahuset Studio 32. Någon vecka senare bar det iväg till Tyresta nationalpark i Tyresö för att fånga den rätta urskogskänslan och slutligen till ett övergivet ruckel i Täby Kyrkby.

Från Tuvstarr till Skogsrået

Sångerskan Kitty "Metallic Kitty" Saric spelar en klar huvudroll i videon. Med sitt röda hår som sträcker sig halvvägs ner till tårna, inspirerades teamet tidigt av sagan om John Bauers sagokaraktär prinsessan Tuvstarr, varpå resten snabbt föll på plats. Rollen är i själva verket en kombination av prinsessan och den mytiska sagofiguren Skogsrået. Här uppstår en naturlig kontrastverkan, som på ett subtilt och maffigt sätt framför budskapet i låten.

Kitty skriver så här på bandets hemsida: "I feel that my and Decadence' ideas and visions that we've had for many years are now being realized with the right people. So, the process of coming up with the right theme came naturally with the production team."

Decadence: www.decadence.se

Studiefrämjandet: www.studieframjandet.se/nas