Nyfiken på Sveriges nyaste folkrörelse – Omställningsrörelsen?

Välkommen till en inspirerande kväll om och med den växande Omställningsrörelsen på Café planet på Ekocentrum i Göteborg torsdagen den 18 november mellan klockan 17 -20.

Denna torsdag kan du träffa representanter från Omställningsrörelsen, höra föreläsningar, se film och delta i diskussioner om hur vi alla kan bidra till att samhället blir mer socialt och ekologiskt hållbart.

På Café Planet kan du knyta nya kontakter och få hjälp med att utveckla nya samarbeten. Du har också möjlighet att berätta om dina egna klimatinsatser, berätta om vad du har gjort för att inspirera och lära andra.

Omställningsrörelsen är en del av det internationella nätverket Transition Network. Detta nätverk har sin upprinnelse i en övertygelse att svaren på de kriser vi står inför; natur, klimat, olja, ekonomi, bäst står att finna i lokalsamhällen, och med hjälp av människors gemensamma lust, uppfinningsrikedom och kunskap.

Studiefrämjandet i Väst samarbetar i dag med omställningsgrupper i Alingsås och Göteborg. Under torsdagens träff hoppas vi också få träffa människor som finns på andra orter i Västra Götaland som vill vara med i att synliggöra omställningsinitiativ.

Studiefrämjandet samarbetar med Omställningsrörelsen nationellt och exempel bra initiativ till ett förändrat samhälle finns på flera ställen runt om i landet.

Välkommen till Café Planet - Studiefrämjandets mötesplats för alla som vill diskutera och lära sig mer om hållbar utveckling.

Kristina Eberth
Studiehandläggare Studiefrämjandet i Göteborg
E-mail: kristina.eberth@studieframjandet.se
Tel
: 031-19 25 32

Läs mer om Omställningsrörelsen i Göteborg

Läs mer om Omställningsrörelsen i Sverige

Hitta kurser om miljö och hållbarutveckling hos Studiefrämjandet

De flesta människor vill lära, skapa och vara aktiva, oavsett var i livet de befinner sig. Studiefrämjandet vill möta detta behov. Vi är ett av Sveriges största studieförbund och finns över hela landet, med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar.

Studiefrämjandet är särskilt inriktat på natur, djur, miljö och kultur. Men vår verksamhet är öppen för alla och spänner över vitt skilda områden.