Rockkarusellen kommer till Sörmland

Rockkarusellen - en tävling för alla tänkbara musikstilar och som länge rullat i Östergötland - snurrar nu vidare till Sörmland! Studiefrämjandet i Sörmland presenterar årets hetaste musiktävling och bjuder in osignade band att delta. 16 grupper har chansen att under mars-april stå på minst fyra scener runt om i länet. Fr.o.m. måndag 19/2 kl. 12.00 kommer alla musikgrupper i länet oavsett musikstil och ålder kunna anmäla sig på www.rockkarusellen.se. Deltävlingarna anordnas på fritidsgårdar eller motsvarande runt om i länet. 4 pooler med 4 grupper i varje kommer att turnera runt på dessa och först när alla deltävlingar är genomförda får grupperna reda på sina poäng. Dessa sätts av publiken och en jury på varje spelställe. Den 27/4 arrangeras den stora finalen på ungdomshuset Gamla Palladium i Katrineholm där fyra finalband kommer att tävla och förutom den stora äran får vinnaren även ett promotionpaket som bl.a. innehåller: Studioinspelning 3 dagar Spelningar 100 st CD-skivor med omslag Fotografering av pressbilder På finalscenen kommer också ett ännu hemligt dragplåster att stå på scenen... Historik Rockkarusellen startades 1987 i Linköping i samband med att Linköping fyllde 700 år. Bland initiativtagarna fanns Anton H Le Clercq på Studiefrämjandet, Peter Knuthammar samt Hasse Wahlberg som representerade Linköpings Kommun och fritidsgårdarna. ”Karusellen” snurrade i tio år för att sedan ta en paus på drygt tre år. På mångas begäran startades den sedan upp igen av Jerry Prütz och Hasse Wahlberg. Genom åren har band och artister som Louise Hoffsten, Lars Winnerbäck, W.E.T och Pusjkins varit med i Rockkarusellen samt senare medlemmar till band som Haunted, Corporation 187, Witchery, Seance m.fl. Man kan säga att Rockkarusellen har varit rena plantskolan för unga Linköpingsmusiker. Säsongen 2002 snurrade Rockkarusellen igång även i Norrköping. Initiativtagare var Studiefrämjandet som arrangerade tävlingen tillsammans med stadens fritidsgårdar. Visst är detta en tävling men för oss som arrangerar ser vi i första hand Rockkarusellen som en unik möjlighet för oetablerade band och artister att få fler spelningar och därmed kunna utvecklas som musiker och scenpersonligheter. Mer info, tävlingsregler etc. på: www.rockkarusellen.se (Sörmlandsavdelningen kommer alltså upp på siten på måndag) Kontaktperson för ROCKKARUSELLEN i SÖRMLAND: Marcus Pehrsson Musik & Kultur Studiefrämjandet i Sörmland Kungsgatan 24 611 32 Nyköping 0155-21 71 29, 070-247 80 77 marcus.pehrsson@studieframjandet.se www.myspace.com/studieframjandet.se