Sweden Prog-hösten börjar med Moon Safari i Bryggarsalen

Sweden Prog-hösten börjar med Moon Safari i Bryggarsalen

- Det har onekligen hänt något med det musikaliska klimatet sedan kollapsen av den traditionella skivförsäljningen. I många avseenden har det varit en tuff omställning men med vem hade till exempel för några år sedan trott att vi, i en av huvudstadens bästa klubblokaler Bryggarsalen, skulle kunna erbjuda publiken inte mindre än 14 band inom genren Progressive Rock, säger Håkan Granat, projektledare på Studiefrämjandet som arrangerar i samarbete med Mats Jonason på Sweden Prog.

Moon Safari inleder Prog Rock hösten

Först ut med den progressiva rocken i Bryggarsalen i höst är Moon Safari som sedan debuten 2005 rosats över hela världen för sin fantastiska stämsång och unika blandning av musik á la klassiker som Yes, Genesis med vokala insatser som för tankarna till Take Six, Real Group och avancerad gospel.­

Moon Safari  bildades i Skellefteå 2003 och blev snart uppmärksammade av Tomas Bodin från The Flower Kings som insåg deras unika potential. De har sedan dess släppt 3 studioalbum och nu senast live-albumet "The Gettysburg Address" som är en dubbel-CD. Inom kort kommer även EP:n; Lover’s End Pt. III.

Dessutom har de haft bejublade framträdande på den, inom genren, så prominenta festivalen RoSfest (Rites of Spring) som hålls i USA varje vår. Bandet är just nu på Europaturné men den 29 september står de för första gången på scen i Stockholm, i Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12 N.

Bryggarsalen vid Odenplan ägs och drivs av Studiefrämjandet och har sedan nyinvigningen i september 2010 haft akter som Soundtrack Of Our Lives, Dungen, Weeping Willows m.fl på scen. I och med 2012 års premiär av Sweden Prog Fest inleddes ett nytt kapitel i den över 100 år gamla bryggerilokalens historia.

- Special Guests har vi också. Det är smått legendariska Roots Rock-bandet Siena Root från Stockholm som blandar friskt ur 60 & 70-talsgrytorna med influenser från psykedelisk bluesrock, prog, indiska ragor, reggae mm, tillägger Håkan Granat.

Deltagarna i Moon Safari
Petter Sandström – Vocals, acoustic guitars
Simon Åkesson – Vocals, piano, organ, mellotron and moog
Pontus Åkesson – Vocals, electric guitars