Tjia Torpe - ny chef för Studiefrämjandet

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 14:40 CEST

Tjia Torpe, 57, har utsetts till förbundchef för Studiefrämjandet, ett av Sveriges största studieförbund.

Tjia Torpe var mellan åren 1994 och 1997 borgarråd (S) Stockholm, med ansvar för skola och kultur. Fram till 2008 var hon VD för Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.

- Jag ser fram emot att vara med och utveckla svensk folkbildning, säger Tjia Torpe. I den ekonomiska kris vi nu går igenom är studieförbundens insatser viktigare än på länge.

- Folkbildningen måste söka sitt uppdrag i varje tid. Just nu finns människor som känner att de inte platsar i samhället. Då måste vi visa att vi har plats för alla. Att det alltid finns möjligheter att lära och utvecklas.

Tjia Torpe har sina rötter i sjuttiotalets alternativa musikrörelse.

- Jag vet vilken stark ställning kulturen har i Studiefrämjandet, och det känns mycket inspirerande.

Tjia Torpe tillträder som förbundschef för Studiefrämjandet den 1 september.

För mer information, kontakta Thomas Östlund, informationschef, Studiefrämjandet.

Kommentarer (1)

Det innebär inte att verksamheten blir berörd när tjia börjar jobba med allt som rör sig inom Studiefrämjandet. Det enda som händer är att allt kommer att förändras. Man kan se det som ett skräckscenario, men utifrån samhällets perspektiv, så är det bara att kolla och njuta. Grattis Tjia och hela verksamheten. Ring när du behöver mer cred! Krister I.

- Krister Inde - 2010-05-10 12:54 CEST