Ulf Cronheim och Martin Orchidéen blir krögare i Hamburgerbryggeriet

Studiefrämjandet flyttar in den 1 mars

Den 1 mars flyttar Studiefrämjandet i Stockholm in i det anrika K-märkta Hamburgerbryggeriet, i hörnet av Norrtullsgatan och Frejgatan. Byggnaden har totalrenoverats och de fyra våningarna i huset har rustats till passande lokaler för Studiefrämjandets hela kurs- och studiecirkelverksamhet. Samtidigt har Ulf Cronheim och Martin Orchidéen anställts för att till hösten öppna upp den stora Bryggarsalen med tillhörande konferensdel, restaurang och kulturscen.

- Vi ser verkligen fram emot att äntligen dra igång verksamheten och göra Brygghuset, som vi kallar det, till Studiefrämjandets knutpunkt i Stockholm, säger Ola Bixo, Studiefrämjandets verksamhetschef. Våra kurs- och cirkeldeltagare kommer att kunna njuta av en härlig atmosfär och inte minst Bryggarsalen kommer att bidra till att göra hela huset levande.

Bryggarsalen är Brygghusets stora sal med 8 meter till tak som en gång utgjorde bryggeriets hjärta. Den salen är k-märkt och restaureringen är inte klar förrän till hösten. Ett helt nytt kök byggs samt en tillhörande konferenssal.

- Den stora invigningen av Brygghuset kommer att vara till hösten när Bryggarsalen också är klar men vi är glada åt att redan nu ha knutit till oss Ulf och Martin som kommer med expertkunskap när det gäller att driva restaurang med god mat och vinkunskap samt att arrangera fester och evenemang. De med sina idéer och nätverk och vi med våra gör att vi har ett bra team igång, tillägger Ola Bixo.

Ulf Cronheim är krögare på västkusten. Han driver sedan 15 år den populära restaurangen Majas vid Havet som också erbjuder kulturella evenemang i samband med god mat och dryck. Matin Orchidéen, som arbetat med Ulf tidigare, har 12 års erfarenhet av restaurangbranschen är kokboksförfattare och kock på Restaurangakademien där han också undervisar.

- Detta blir en fantastisk utmaning i en imponerande vacker lokal, säger Ulf. Martin och jag siktar på att driva Bryggarsalen i Studiefrämjandets anda med intressanta, inspirerande och aktuella kulturevenemang där hela Stockholms publik skall hitta något som lockar. Dessutom kommer vi att kunna erbjuda både organisationer, näringsliv och privatpersoner en unikt vacker miljö för dagkonferenser, fester och bröllop i kombination med ekologisk och närproducerad mat och god dryck. Det skall bli skitkul!

- Som kock och sommelier ser jag fram emot att jobba från grunden med vårt helhetskoncept, både mat och vin och restaurangen som helhet. Dessutom blir det nog en hel del öl i det gamla bryggeriet. Just nu jobbar vi på att färdigställa köksinteriören och restaurangens interiör där vi vill fånga atmosfären i lokalen. Vi letar inredning och detaljer från förr.

Gamla brygghusattiraljer och inredning efterlyses

Ulf och Martin vill passa på att efterlysa inredning från det gamla Hamburgerbryggeriet. Är det någon som har en gammal ”soffa” (gammaldags back) hos sig eller annan kuriosa. Hör gärna av dig till Ulf Cronheim på telefon 0702 34 60 67. Kanske föremålet kan få en plats i sitt gamla hem igen!

Studiefrämjandet i Stockholm arrangerar årligen cirka 4500 studiecirklar och kulturprogram som motsvarar drygt 220 000 studietimmar per år. Studiefrämjandets Musikhus i Sabbatsbergsområdet, med replokaler finns kvar men resten av verksamheten flyttar in i Brygghuset den 1 mars.

För mer information kontakta:
Ola Bixo, verksamhetschef Studiefrämjandet i Stockholm ola.bixo@studieframjandet.se
08 – 555 352 01, 0708 29 0808
Ulf Cronheim, konferens- och restaurangchef 0702 346067

Fakta Studiefrämjandet

Studiefrämjandet är partipolitiskt, religiöst och fackligt obundet. Bakom Studiefrämjandet står 19 medlemsorganisationer som samlar människor med intresse för natur, djur, miljö, friluftsliv, musik och annan kultur. Verksamheten bedrivs utan vinstintresse. Det statsbidrag som studieförbunden får är tillsammans med anslagen från kommuner och landsting en viktig förutsättning för verksamheten. Studiefrämjandet i Stockholm omfattar kommunerna Stockholm, Lidingö, Österåker, Vallentuna, Täby, Vaxholm, Danderyd och Ekerö. Studiefrämjandet i hela landet samlar varje år över 2,5 miljoner deltagare.

Brygghuset har stått tomt ett tag och Svenska Bostäder har sökt en hyresgäst som skulle kunna göra lokalerna rättvisa. En hyresgäst som kunde förvalta den här unika miljön och använda Brygghuset så att så många Stockholmare som möjligt skulle få tillträde till lokalerna. Studiefrämjandet skrev kontrakt förra sommaren och sedan dess har byggnaden renoverats.

Brygghuset är klassat som byggnadsminne. Här startade Hamburger Bryggeriet Sveriges allra första tillverkning av pilsner år 1877.