Workshops för sportlovslediga musiker!

För de sportlovslediga ungdomarna som repar på Tolvmansgatans Fritidsgård i Karlstad finns ett alternativ till skidbacken och hockeyrinken... Studiefrämjandet och Tolvmansgatan kommer att arrangera låtskrivar-, gitarr-, sång och trumworkshops den 27 och 28 februari för alla ungdomar som repar på Tolvmansgatans Fritidsgård. Förra året utökade Tolvmansgatans Fritidsgård sin musikverksamhet i samarbete med Studiefrämjandet och i dag repar cirka 20 band - ett hundratal ungdomar - i replokalerna på Tolvmansgatan och Rudsskolan. Under sportlovet har ungdomarna möjlighet att få tips och hjälp av mycket kunniga och erfarna musiker. LÅTSKRIVARWORKSHOP med Rikard Löfgren Rikard Löfgren är låtskrivare och producent, och driver den egna studion Leon Music, någon mil utanför Karlstad. Rikard har jobbat med artister som Brolle Jr. Rachel Stevens och lokala band som t.ex. Sparzanza och Vomitory. Rikard berättar hur han skriver låtar, och hur han använder datorn som verktyg när han skriver. Deltagarna kan även få tips och tricks på hur man får inspiration till att skriva och även få feedback på sina egna låtar. GITARRWORKSHOP – Claes Nilsson Claes Nilsson ger tips och tricks när det gäller solospel på gitarr. Claes har med sitt eget band Claes Nilsson & The Wheels gett ut egna plattor under åren och han är även en rutinerad musiker som spelat allt från country till hårdrock. SÅNGWORKSHOP – Åsa Karlsson Åsa Karlsson ger deltagarna kunskap i hur rösten fungerar, hur man värmer upp och hur man sköter sin röst. Deltagarna får möjlighet att få tips och feedback på deras egen sångstil. Åsa är en erfaren sångerska som sjunger med både rock och popband och i studio. Bland annat kan man höra henne på The National Anthems senaste album. TRUMWORKSHOP – Jolene Fredricson Jolene Fredricson visar trumslagandets konst! Vi riggar upp några trumset och deltagarna får själva vara med och testa sina nyvunna kunskaper. Jolene genomförde nyligen en workshop i Kristianstad där deltagarna utvärderade med att säga; ”Det var inte bra – det var MYCKET bra!”. Presskontakt: Johan Carlsson Johan.carlsson@studieframjandet.se 054-172974 0709-108779