ARNOLDSHUSET FÅR TILLÖKNING AV NYA VINBAREN FERDINAND VINRUM

ARNOLDSHUSET FÅR TILLÖKNING AV NYA VINBAREN FERDINAND VINRUM

I anrika Arnoldshuset, en trappa ned från restaurang Arnold’s öppnar i mitten på november den nya vinbaren Ferdinand Vinrum upp. I det som tidigare varit en musikstudio står nu nya vinrummet färdigt med en inriktning mot klassiska och moderna viner men även småskaliga och större producenter. Bakom det nya vinkonceptet hittar vi sommelier Hans Wejnefalk, tidigare Chefssommelier på restaurang Arnold’s.

Ferdinand Vinrum förväntas bli ett mer avspänt komplement till Stockholms vinbarscen med ledorden icke-formellt, självsäkert och avslappnat. En vinbar som ska inbjuda gästen till en ombonad och personlig atmosfär. Ferdinand Vinrum vänder sig till en bred målgrupp som både ska välkomna stockholmare och internationella gäster.

”Med Ferdinand Vinrum så vill jag utforska den fantastiska värld som är vin. Ingen stil är för tråkig eller för stökig. Inget vin är för klassiskt eller för modernt. Så länge vinet har något med sig från sitt ursprung så är det värt att prova.” – Hans

Namnet Ferdinand kommer från Sommelier Hans familj är en hyllning till hans förebild, farfar Ferdinand. Ferdinand var en självbildad och envis affärsman som lyckades skapa ett företag som kom att bli banbrytande inom dess bransch.

”Jag minns att jag lekte på hans kontor där det hängde en enormt stor, gammal karta över världen som jag alltid brukade titta på. Alltid fanns det något nytt och spännande att upptäcka. Jag har alltid sedan dess sett kartan som en symbol för min egen nyfikenhet och upptäckarglädje. Denna nyfikenhet definierar Ferdinand Vinrum.” – Hans Wejnefalk

Den gedigna vinlistan på Ferdinand kommer reflektera och grunda sig i en nyfikenhet med något för alla smaker och tillfällen. Det kommer också vara en vinlista i konstant förändring. Till vinerna kommer det serveras lättare tilltugg.

Inredningen i vinbaren har inspirerats av konceptet arkitektur möter personlighet. För att uppnå den mjuka, avslappnade och stämningsfulla atmosfären har man valt att arbeta med träslaget alm. Almen har ett varmt, kvalitativt och livfullt uttryck vilket kontrasterar mot rummets befintliga putsade väggar. Träslaget förstärks sedan med noga utvalda möbler och genomtänkt ljussättning. Vinbaren kommer att rymma cirka 30 platser.

Välkommen en trappa ner och upptäck något nytt eller återförenas med något familjärt!

Ferdinand Vinrum öppnar fredag 15 november.

Följ gärna @ferdinandvinrum.se.

ÖPPETTIDER

Tisdag 17.00 – 00.00

Onsdag - Torsdag 17.00 – 01.00