"Mat-Niklas" erövrar Stureplan

"Mat-Niklas" erövrar Stureplan

Matprofilen, Niklas Ekstedt, är i full gång med att koka ihop ett nytt koncept på Regeringsgatan 66 i Stockholm. I början av oktober är det premiär för rykande färska Restaurang 1900.

Niklas Ekstedt har inspirerat och instruerat hela svenska folket i konsten att laga mat. Med legendariska läromästare som Charlite Trotter och Ferran Adriàn, flera bästsäljande kokböcker och tittarsuccén ”Niklas mat” i sitt renommerade skafferi, är han idag en av landets mest välkända kockar. Jämte TV-karriären driver han sedan tidigare två restauranger i Skåne och i höst blåser han alltså nytt liv i huvudstadens restaurangkultur.

– Många av stans största krögare flyttar runt och startar nytt inom Stockholm, medan jag kommer från en helt annan del av landet där närheten och samarbetet med dom lokala odlarna har varit en stor del av min vardag. Därför tar jag nog med mig ett annat råvarutänk, menar den nyblivne stockholmaren.

Som namnet antyder kommer atmosfären på Restaurang 1900 att präglas av en anstrykning sobert sekelskifte med referenser hos bland annat Carl Larssons idylliska porträtt av samtiden. Gästerna kan förvänta sig en modern klassiker.

– I lokalen satsar jag på en ljus, opretentiös stämning med en svensk meny fylld av ambition, avslöjar tv-kocken och utvecklar:

– Det kommer vara en bred och väl tilltagen meny, med foten i Sverige men med glimtar mot de andra nordiska länderna. Det gäller såväl kompositionerna som råvarorna. Bland annat kommer vi ha fyra olika svenska 1900-talsklassiker på menyn som byts ut kontinuerligt. Det kan handla om allt från gamla klassiker som kalops till mer moderna tilltag som toast Pelle Jansson.

Ett annat centralt inslag i restaurangens profil kommer att utgöras av en livfull och medveten bardel med stadens främsta bartenders.

– Baren är viktig för varje restaurang med ambition, det är stället där man ofta börjar sitt krogbesök – och även avslutar. I vår bar kommer man även kunna äta utvalda delar av menyn, och vi kommer ha en vuxen men fräsch musikprofil, framhåller Niklas.

Restaurang 1900 är ett samarbete mellan Niklas Ekstedt och upplevelsekoncernen Baldakinengruppen (www.baldakinen.se).

För vidare information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Niklas Ekstedt på tfn 070 - 810 60 69 eller niklas.ekstedt@niklas.se.

Presskontakt Stureplansgruppen, vänligen kontakta Stephanie af Klercker på tfn 070-4403606 eller stephanie@stureplansgruppen.se