Ännu en utmärkelse till Subaru Forester

Ännu en utmärkelse till Subaru Forester

Som en värdig avrundning på förra årets alla utmärkelser fick Subaru Forester motta pris som Årets 4x4 i crossover-klassen. Det är den ansedda belgiska specialtidningen "4x4 Plus Magazine" som varje år sedan 1993 uppmärksammar marknadens bästa 4wd-bilar.

4x4 Plus Magazine är Belgiens största och mest ansedda specialtidning för terrängbilar. Sedan 1993 utser en jury med erfarna journalister Årets 4x4. Under senare år har marknaden förändrats kraftigt och ett stort antal modeller tillkommit. Därför la tidningen till kategorin "Crossover" för att minska risken att man blandar ihop den nya tidens suvar med de renodlade terrängbilarna.

Forester vann klassen före BMW X1 och Nissan Juke tack vare bättre bränsle- och totalekonomi. Forester hyllas bland annat för sin höga säkerhet, körbarhet och funktionalitet. Subaru får även lovord för att man med Forester bevisar att det går att konstruera en väl fungerande 4-hjulsdrift utan nämnvärt ökad bränsleförbrukning.

Subaru Forester är en av Subarus bäst säljande modeller och har sedan introduktionen 1997 mottagit över 42 priser och utmärkelser. Trofén för Årets 4x4 delades ut av tidningen 4x4 Plus Magazines chefredaktör Ludo de Ravet vid en ceremoni i Bryssel.