Subaru är Världens säkraste bilmärke

Subaru är Världens säkraste bilmärke

Oavsett vilken Subaru man väljer kan man vara säker på att få en bil med klassens högsta säkerhet. Amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) belönar varje år de säkraste bilarna på marknaden. För andra året i rad bedöms samtliga modeller från Subaru vara de säkraste i sina respektive klasser. Endast de bilar som får högsta betyg i alla kriterier kan bli nominerade till "Top Safety Pick".

Det är andra året i rad som Subaru är ensamma bland Världens biltillverkare att få samtliga saluförda modeller korade till Top Safety Pick av IIHS. Det är modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester och Tribeca som belönats för sin höga säkerhet.

Subaru har under året mottagit flera utmärkelser för bra resultat i krocksäkerhetstester över hela Världen. Legacy har bland annat nått fem stjärnor i såväl Euro som Australian och Japan NCAP.

När Japan NCAP summerade årets testresultat visade det sig att nya Legacy var det enda fordon som kvalificerade sig för utmärkelsen ”Grandprix 09/10”. Legacy noterade högsta betyg (6 stjärnor +) för såväl förare som passagerare. I kriteriet fotgängarsäkerhet erhölls också högsta betyg (5). Skyddet för baksätespassagerarna och whiplash belönades med betyget 4, vilket är högsta nivån även i denna kategori.

Subaru har med samtliga sina nya modeller erövrat titeln JNCAP Grandprix. Senaste generationen Impreza fick priset 07/08 och nya Forester mottog utmärkelsen 08/09.

Länk till IIHS hemsida: Top Safety Pick 2011

Högupplösta bilder finns på www.subaru.se under fliken Press.

För mer information, kontakta:
Thomas Possling
Informations- och PR-chef