​Stockholm får ny cirkusfestival

Idag släpps programmet till Stockholms nya cirkusfestival CirkusMania som har premiär i mitten av februari 2019. Under en vecka kommer nio gästspel från Norden att möta publik på åtta olika scener i Stockholm, från Haninge till Täby. Initiativtagare är Subtopia, som samtidigt – för tionde året i rad – arrangerar Subcase, en cirkusmässa där internationella arrangörer möter nordiska artister.

CirkusMania presenterar åtta nordiska och ett estniskt kompani på åtta olika scener i Stockholmsregionen den 11–16 februari 2019. Det är en stor bredd på föreställningarna som ingår i Stockholms nya cirkusfestival. Från Danmark kommer till exempel Don Gnu som undersöker den europeiska medborgarens tillstånd genom akrobatisk dansteater, Circo Aereo från Finland är inspirerade av Charlie Chaplin och utlovar galna skämt, och i norska Cirkus Xantis gästspel berättar nepalesiska cirkusartister om hur de drogs in i människohandel och såldes till traditionell indisk cirkus, men lyckades bli fria.

– I Stockholm finns en växande cirkusintresserad publik, men inte någon cirkusfestival, säger Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia. Vi är förväntansfulla inför att visa upp den samtida cirkusens bredd, och kanske överraska en och annan i publiken – cirkuskonsten av idag kan ibland se ganska annorlunda ut än vad vi förväntar oss.

Övriga gästspel är Kompani Giraff, Angela Wand, Lazuz Company, Marta Alstadsæter & Kim-Jomi Fischer, John-Paul Zaccarini och Big Wolf Company. Föreställningarna ges på Södra teatern, Dieselverkstaden, Hangaren Subtopia, Teater Reflex, Fria teatern i Högdalen, Haninge Kulturhus, Kristofferscenen i Bromma och Tibble teater i Täby.

– Vi har drömt länge om att erbjuda Stockholm en cirkusfestival! Nu experimenterar vi med att göra det i samarbete med scener i flera delar av Stockholmsregionen, och på så vis öka tillgängligheten för en bred publik. Vi ser detta som startskottet på ett årligt evenemang och hoppas att ännu fler scener runtom i länet ska ansluta sig i framtiden, säger Kiki Muukkonen.

CirkusMania är en publik utveckling av cirkusmässan Subcase, som sedan 2009 har genomförts årligen i regi av Subtopia. Mässan har med tiden kommit att bli en uppskattad mötesplats för nordisk cirkus, som varje år lockar den internationella cirkusbranschen till Botkyrka.

Program och information: www.cirkusmania.se

Presskontakter:

Sofia Johansson: 073-673 07 96, sofia.johansson@smallworld.se

Sofia Sahlén: 070-669 66 36, sofia.sahlen@smallworld.se

• cirkus

SUBTOPIA – centrumet för kulturproduktion och upplevelser i Botkyrka

Subtopia är ett 15 000 kvm stort kreativt centrum i Alby, Botkyrka. Hos oss hittar du konstnärer, artister, filmare, musiker, graffitimålare, cirkuskompanier, studenter, producenter, sociala entreprenörer och andra kreativa företagare. På Subtopia jobbar de alla med att skapa, utvecklas och göra världen lite vackrare och bättre.

Subtopia är en del av det kommunala aktiebolaget Upplev Botkyrka och fungerar som centrum för Botkyrka kommuns satsning på kultur och kreativa näringar. Subtopia har samarbetspartners världen över och är del av det internationella nätverket Trans Europe Halles. Vi driver också Sveriges scen för samtida cirkus, Hangaren Subtopia, som även är en av Stockholmsområdets största studior för film och tv-inspelningar och produktionsrepetitioner.