​Svenska Friidrottsförbundet stöder Sunneborns kampanj

​Svenska Friidrottsförbundet stöder Sunneborns kampanj

Svenska Friidrottsförbundet står bakom Suicde Zeros och Mattias Sunneborns kampanj Idrottare förebygger självmord och delkampanjen #Hoppetförsuicidezero, precis som idrottare som Johan Wisman, Martin Lidberg och Carolina Klüft. Nu kommer förbundet att sätta upp Hoppet-affischer i samtliga friidrottshallar i Sverige. Kampanjen kommer även att uppmärksammas under SM, XL-galan och Malmö Games.

– Det känns jätteroligt att Svenska Friidrottsförbundet vill samarbeta med oss. Ju fler som engagerar sig för att förebygga självmord desto större chans har vi att påverka politiker, medier och allmänheten med information, säger Mattias Sunneborn, idrottare och ambassadör för Suicide Zero.

Magnus Fridell är vikarierande presschef på Svenska Friidrottsförbundet. Han säger att Svenska Friidrottsförbundet gärna stödjer det här lovvärda projektet. Och inom friidrotten ska alla känna att det finns någon att tala med.
– ”Hoppet” ligger nära vår värdegrund. Vi vill vara tydliga med att vi bryr oss om hur folk mår. De som friidrottar ska veta att det finns någon att prata med om man inte mår bra. Hos oss ska det vara självklart att man hittar kompisar och utvecklas. Så Hoppet-kampanjen kändes som något viktigt att stötta, säger Magnus Fridell.

Nu har Svenska Friidrottsförbundet skickat ut Hoppet-affischerna till samtliga friidrottshallar i landet. Hoppet-kampanjen kommer att uppmärksammas under SM och XL-galan. Svenska Friidrottsförbundet vill också lyfta kampanjen på sociala medier. Se när Magnus Fridell hoppar här.

– Självmord kan drabba vilken familj som helst men det går också att förebygga. Information, kunskap och att vi punkterar de myter som finns kring självmord är avgörande för att minska tragedierna. Och när Svenska Friidrottsförbundet uppmärksammar kampanjen kan många påverkas och det är glädjande, säger Alfred Skogberg, generalsekreterare för Suicide Zero.

Om #Hoppetförsuicidezero
Mängder av professionella idrottare som Johan Wisman, Martin Lidberg, Erica Johansson och Michel Torneus såväl som vanliga och ovanliga svenskar, inklusive 30 brandmän, har genomfört #Hoppetförsuicidezero. Målet är att samla in en miljon kronor fram till den 31 mars. Pengarna ska bland annat gå till en Sverigeturné där Suicide Zero träffar lokalpolitiker och lokala medier för att informera om hur självmordsstatistiken ser ut på orten samt vad som måste göras för att minska självmorden.