Pressmeddelande -

Sumer bildas genom att Baraspara och Smartbudget går ihop – blir ett av Nordens största fintech- och prispressarföretag.

Sumer vill förnya konsumentens roll på marknaden inom el, försäkring, pension och lån. Samtidigt vill de erbjuda mer kontroll över den egna ekonomin med smarta ekonomiverktyg. Det totala antalet medlemmar blir i och med samgåendet över 300 000.

Sumer är en outsourcing-tjänst där konsumenten överlåter till Sumer att sköta om olika avtal inom el, försäkring, pension och lån. Idén är att konsumenten slipper allt arbete omkring avtalen samtidigt som man får del av kraften i att vara många. Alla Sumers tjänster är utan kostnad för medlemmarna. Istället får Sumer provision från leverantörerna. I och med samgåendet med Smartbudget kan Sumer nu också erbjuda smarta ekonomiverktyg till konsumenter.

”Det här blir en riktigt intressant kombination för dagens stressade konsumenter. Man slipper bry sig om avtalen och kan istället ägna sig åt att få koll på den egna ekonomin.” säger Eva-Lotta Persson, nytillträdd VD för Sumer.

Sumer vill gå ett steg längre än prisjämförelsesajterna. Att jämföra priser är bra, men det finns också andra viktiga faktorer att ta hänsyn till, som kvalité och kundbemötande. Istället för det traditionella Business-to-Consumer arbetar Sumer efter en Consumer-to-Business modell där konsumenterna tillsammans kan agera som professionella köpare gentemot leverantörerna.

”Vi kommer som ett storföretag och kan ställa helt andra krav på pris, miljö, kundservice och kvalité än om man går in i en förhandling som privatperson. I våra elavtal har vi till exempel lyckats få 100 % ren energi, bara vindkraft, men till samma låga pris.” säger Eva-Lotta Persson, nytillträdd VD för Sumer.

Talesperson: Eva-Lotta Persson, VD, tel: 08-511 04 736

Pressmaterial: Jon Nordgren, kommunikatör, jon.nordgren@sumer.se

• konsumentaktivism
  • el
  • elektricitet
  • elmarknaden
  • elpris
  • hushållsekonomiska tjänster
  • spara pengar
  • sparande

Sumer förnyar konsumentens roll på el-, lån-, pensions- och försäkringsmarknaden. Konsumenten slipper arbetet med avtalen och får del av förhandlingskraften i att vara många. Med Sumer får konsumenten också insikt i den egna privatekonomin med smarta ekonomiverktyg där de kan få sina transaktioner från alla större banker sorterade, kategoriserade och visualiserade. Medlemsantalet är över 300 000. På Sumer arbetar 65 personer och företaget finns i både Sverige och Finland. Gå in på sumer.se för mer information.