Bedömningen av cementprodukter i SundaHus anpassas efter svenska klassificeringsregler

Enligt SundaHus bedömningspolicy så utgår vi ifrån leverantörernas klassificeringar av produkter. Då cementprodukter från Italien klassificeras strängare än i Sverige, har detta inneburit att de svenska produkterna fått en bättre bedömning (bedömning B istället för C-) och då haft en konkurrensfördel. Cement klassificeras som allergiframkallande med faroangivelsen H317 i Italien vilket har lett till en C- bedömning för de berörda produkterna. Samma slags cementprodukter som beretts på samma vis som de italienska (dvs. med kromreducering) behöver inte klassificeras som allergiframkallande i Sverige.

SundaHus har nu anpassat sina bedömningar av samtliga cementprodukter till de svenska reglerna för klassificering av cement för att utjämna de bedömningsskillnader som uppstått pga. dessa skillnader i nationella klassificeringsregler för cement. Det innebär de italienska cementprodukter i fråga numera har en B-bedömning istället för C-.

SundaHus verkar inom bygg- och fastighetssektorn och erbjuder företag, organisationer och fastighetsägare trygghet genom ett brett utbud av tjänster inom informerade materialval. SundaHus är en del av iBinder Group.