Förbjudna kemikalier hittade i elektriska lågprisprodukter

Vid stickprovskontroller genomförda av Kemikalieinspektionen under 2016 hittades förbjudna kemikalier i 38 % av de elektriska lågprisprodukterna. Bland varorna som analyserades finns bl.a. hörlurar, cykellampor och USB-kontakter. Totalt kontrollerades 154 elektriska och elektroniska produkter från 84 företag.

Eftersom tillsynsprojektet innehöll just stickprovskontroller så speglar inte resultatet hela marknaden för elektriska lågprisprodukter. Resultatet tyder dock på att det är vanligt att billig hemelektronik kan innehålla förbjudna ämnen. Efter Kemikalieinspektionens granskning drogs alla varor som hade för höga halter av förbjudna kemikalier tillbaka från butikerna och 30 av de granskade företagen anmäldes för misstänkt miljöbrott.