Kostnaderna för att inte vidta åtgärder mot hormonstörande ämnen

Nordiska ministerrådets har utfört en socioekonomisk analys av kostnaderna kopplad till hormonstörande ämnens effekter på manlig reproduktiv hälsa.

Exponering mot hormonstörande ämnen kan leda till olika negativa effekter hos män såsom testikelcancer, missbildningar av könsorgan, kryptorkism och fertilitetsnedsättningar. Rapporten visar att det kostar samhället 3,6, 36,1 eller 72,3 millioner Euro/år i Skandinavien beroende på om man räknar med att hormonstörande ämnen orsakar 2%, 20% eller 40% av dessa tillstånd. De ökade kostnaderna beror på förlorad produktivitet och ökade vårdkostnader som en följd av dessa tillstånd. Läs mer på Nordiska ministerrådets webbplats.