Över hälften av byggherrar/fastighetsägare arbetar med något miljöcertifieringssystem idag

En ny undersökning av Sverige Bygger visar att 55,8 % av byggherrar/fastighetsägare arbetar med något miljöcertifieringssystem idag. Dessutom uppger nästan 50 % av de svarande byggherrarna/fastighetsägarna att de redan har en uttalad strategi och målsättning att öka sitt hållbara/miljömärkta byggande och redan har ökat detta de senaste åren. Det segment som sammantaget kan svara upp mot byggherrarnas stora intresse för hållbart/miljömärkt byggande är i första hand leverantörerna.

Undersökningen genomfördes under augusti och september 2017 och totalt svarade ca 3 700 personer. Syftet med undersökningen handlade om att få en aktuell bild hur olika aktörer inom projektmarknaden ser på hållbart byggande utifrån ett antal frågeställningar.

Läs mera om undersökningen här