Tillverkare och importörer skyldiga att informera om biocider i varor

Tillverkare och importörer är skyldiga att informera konsumenter om varorna är biocidbehandlade. De bär ansvar för att varorna är behandlade med ett verksamt ämne som är tillåtet inom EU, enligt EU:s biocidförordning. Det gäller både varor som tillverkas inom EU och varor som importeras för försäljning inom EU.  Reglerna gäller från och med den 1 mars 2017.

En biocidbehandlad vara måste märkas med tydlig och lättläst information till konsumenten och kravet på märkning gäller alla varor som säljs med ett påstående att varan har en särskild funktion och/eller är behandlad med ett verksamt ämne där det krävs ett godkännande av ämnet inom EU. Märkningen måste finnas på de officiella språken i de medlemsstater där varan säljs och syftet med märkningen är att informera konsumenterna om att varan innehåller ämnen som kan vara skadliga och hur man ska använda varan på ett säkert sätt för att skydda hälsa och miljö.

Läs mer på KEMI:s hemsida.

SundaHus verkar inom bygg- och fastighetssektorn och hjälper företag och organisationer med att skapa giftfria och långsiktigt värdefulla byggda miljöer genom enkla och effektiva lösningar för medvetna materialval. SundaHus är en del av iBinder Group.