Sunne tar plats på Musikhjälpens karta, 12 december, med en modevisning där flera av modellerna har funktionsvariationer samt med en föreläsning av guldmedaljören i paralympics Anders Olsson.

​Modevisning i Sunne till förmån för Musikhjälpen

12 december på Selma spa i Sunne arrangeras en modevisning på årets tema för Musikhjälpen Alla har rätt att funka olika - där flera av modellerna har olika funktionsvariationer. Guldmedaljören i Paralympics, Anders Olsson, medverkar och berättar om sin resa.

Grundare till eventet är Hår & Kroppsverkstan i Sunne.

- Redan förra året ville frisören Eila Rockedahl göra en modevisning till förmån för Musikhjälpen, men tiden blev för knapp. I år fick vi ihop det, tack vare stöd från fantastiska människor och företag i Sunne, säger projektledaren för eventet Hanna Jonsson, Hår & Kroppsverkstan och centrumföreningen Mitt Sunne.

Människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Många fastnar i fattigdom, stängs ute och osynliggörs på grund av hinder och stigman.

Människor måste få synas, höras och respekteras – alla har rätt att funka olika. I Sunne blir temat belyst genom att flera av modellerna har olika funktionsvariationer och genom föreläsningen med Anders Olsson.

- Det här är verkligen alla i Sunnes projekt! Vi hade inte kunnat göra eventet så stort utan bidrag från handeln i Sunne, Mitt Sunne, Fryksdalens Sparbank och Selma Spa! Vi är så tacksamma för all hjälp vi fått. Det är så kul att samla in pengar till just Musikhjälpen, eftersom vi vet att pengarna går till något bra.

Genom insamlingen till Musikhjälpen får människor möjlighet att påverka sina liv och nå sin potential. En inkluderande skola ger både barn en bättre framtid och bekämpar fördomar. För att samhället ska bli mer tillgängligt måste kunskapen öka hos allt ifrån vårdpersonal till lärare och lagstiftare, bland annat genom att människor med funktionsnedsättning inkluderas i samtalet. Dessutom behövs riktade insatser för att möta individuella behov. För ett barn med funktionsnedsättning kan tidig hjälp och stöd göra enorm skillnad för framtiden.

Kvällens konferencier är Ulrika Frykestam.

Tid och plats: 12 december kl 18.15, Selma spa, Sunne

Tilltugg, bubbel, modevisning, föreläsning, buffé och möjlighet att vinna fina priser, 395 kr. Biljetter kan köpas på Selma spa, Hår & Kroppsverkstan, Garderob, Living, Alice, Shangri La och entré sunne.

Digitala insamlingsbössan: Insamling Musikhjälpen i Sunne

Bidrag kan också swishas till 123 213 24 47.

Pressen hälsas välkommen!

Hanna Jonsson, projektledare för modevisningen,