En av Nordens främsta filmutbildningar växer

Yrkeshögskoleutbildningen Manusförfattare på Brobygrafiska i Sunne växer och står inför nya utmaningar, bland annat med internationalisering och filial i Berlin. Därför tar Changemaker Educations AB över som anordnare i juni 2015. Kursen har runt 100 sökande varje år till 16 platser.

Manusförfattare har blivit en av Nordens främsta filmutbildningar på avancerad nivå. Sett till nya krav och ökad utvecklingstakt behöver utbildningen mer resurser.

– Sedan 2002 har jag fått möjlighet att bygga upp min drömutbildning i Sunne. Nu har den växt på ett sätt som gör att vi vill ta utbildningen ett steg vidare. Samarbetet med Brobygrafiska fortsätter, genom exempelvis bokproduktion tillsammans med utbildningen Grafisk formgivare. Flera av utbildningens träffar förläggs även i fortsättningen till Sunne och Alma Löv Museum, säger Sara Broos, ansvarig lärare för utbildningen.

Flera av filmbranschens främsta regissörer, manusförfattare och producenter är återkommande föreläsare. Bland annat har Klas Östergren, Tomas Alfredson, Pernilla August, Stefan Jarl, Karin Arrhenius, med flera, varit föreläsare i Sunne.

– Changemaker finns i Göteborg och Stockholm med kopplingar till Berlin. Där har manusförfattarutbildningen redan byggt upp ett stort nätverk. Vi har haft flera lyckade samarbeten inom interaktiva medier. Vi strävar nu efter att bredda utbildningen och involvera flera områden inom storytelling.

En stor del av den svenska filmbranschen har basen i Göteborg och Trollhättan där flera av utbildningens sam-arbetspartners finns. Planen är att satsa mer på manus för dramaserie, som är ett växande område. Sara Broos vill fortsätta samarbetet med Brobygrafiska och initiera samarbeten med Changemakers övriga utbildningar.

Manusförfattare startade 2002 på Brobygrafiska – på initiativ från Film i Värmland som en grundutbildning inom berättande. Utbildningen bytte senare form och blev en vidareutbildning på avancerad nivå. Utbildningen drevs vidare på Brobygrafiska i samarbete mellan Sara Broos och filmaren/läraren i rörlig bild, Evelyn Frankel. De senaste åren har Sara haft ansvaret som utbildningsledare i nära samarbete med Zara Waldebäck.

– Vi har byggt upp ett stort kontaktnät under åren och jag tror att kombinationen höga ambitioner och ett friare förhållningssätt, där vi lyfter fram det personliga, egensinniga, har varit ett framgångskoncept. Utöver berättandet och hantverket, diskussionerna kring innehåll och dramaturgi, möts vi på olika platser. Det kan vara i Berlin, i Värmland, i Göteborg eller Stockholm. Där träffar vi yrkesverksamma, deltar i festivaler och samarbetar med skolor, filmfestivaler och produktionsbolag i Sverige och utomlands, säger Sara Broos.

Brobygrafiska ser fram emot fortsättningen.
– Berättandet är något som förknippas med Sunne historiskt och i nutid. Det språng utbildningen tar nu är inspirerande och spännande, säger Per Branzén, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska.

Changemaker Educations AB vill tillsammans med sina andra yh-utbildningar inom spel och interaktiva
medier skapa konkreta samarbeten mellan studenterna.
– Det här ger bättre förutsättningar för våra samarbetsföretag att rekrytera. Sunne kommun och Broby-
grafiska har gjort ett gediget arbete under åren. Det känns både fantastiskt och ansvarsfullt att få bygga vidare på erfarenheter och den kunskap som utbildningen har och mest av allt att få stötta grundaren Sara Broos i
hennes dagliga arbete och visioner, säger Per Myrén, utvecklingschef Changemaker Educations AB.

Sara Broos, ansvarig för yrkeshögskoleutbildningen Manusförfattare , 070-680 77 67, sara.x.broos@sunne.se

Per Branzén, verksamhetsansvarig Brobygrafiska, Sunne, 070-591 63 80, per.s.branzen@sunne.se