Invigning av grindutställning i Rottneros Park

På lördag 19 maj invigs en grindutställning i Rottneros Park. Det är elever från årskurs 2 på Järn & Stål/ offentlig gestaltning från Stenebyskolan som gjort grindar som ställs ut i parken.

Under läsåret 2011-12 fick årskurs 2 på Järn & Stål / offentlig gestaltning, uppgiften ”Grinden” eller ”Öppningsbar avskiljare – svängbart galler” som vi också har valt att ha som definition, för att beskriva objektets funktion. För att hitta ett trädgårdsrum vände sig skolan till Rottneros Park med dess unika skulpturpark.

Grindens funktion och symboliska väsen
Porten eller grinden har en dubbel symbolik, den ska både avgränsa och erbjuda passage. Portens eller grindens väsen, både som fysiskt föremål och symbolisk innebörd, är att vara en avskiljare mellan två platser – ett utanför och ett innanför. Den markerar en gräns, ett avskiljande och en möjlig förbindelse mellan två sidor. Porten kan markera gränsen mot ”det andra” som en gräns i sig där villkoren förändras när vi passerar.

Grinden eller porten, som vi använder i vardagligt språkbruk, har de flesta utan alltför djuplodande reflektioner en klar bild av. Ofta tänker man på en traditionellt utförd svart grind med mycket ”skrollor” i bandjärn. Den bilden försöker  Stenebyskolan förändra synsätt och förhållningssätt till då de har haft grinden under många år i sitt kursprogram.

Varmt välkomna!

Öppningsbara avskiljare kommer att kunna ses när parken har öppet

Öppning av utställningen sker lördagen den 19 maj  kl. 11:00