Kommunchefsjobbet i Sunne blir ledigt

Efter fyra år som kommunchef i Sunne är Berit Westergren, 60, redo för nytt uppdrag.

– Jag vill passa på att testa mina erfarenheter i en annan kommun innan jag tar pension. Totalt har jag jobbat i Sunne kommun i åtta år, tidigare som rektor på Brobygrafiska och förvaltningschef för skolan, säger Berit Westergren.

Hon tycker att tiden som kommunchef i Sunne varit rolig, lärorik och gett många bra resultat.

– Förvaltningen har utvecklats och den nya organisationen har satt sig. Vi har fått en helhetssyn och samarbetet mellan delarna har förstärkts. Jag är också nöjd med det ledarprogram vi har igång som bygger på kommunstrategin och vår värdegrund. Idag känner alla till kommunstrategin eftersom vi har lyft den i många sammanhang.

Helt lätt att bestämma sig för att släppa taget om jobbet i Sunne har det inte varit.

– Det finns så många bra medarbetare i Sunne kommun som jag vet driver verksamheten vidare på ett utmärkt sätt. Så jag är trygg med att det kommer fortsätta att fungera bra.

Berit Westergren, uppväxt i Örebro, börjar som kommunchef i Ljusnarsbergs kommun i oktober/november.

– Jag bor i Filipstad och får 7 mil till jobbet, vilket blir lite närmare för mig än till Sunne. Framförallt är det en fördel på vintern.

En ny kommunchef ska nu rekryteras.

– Vi säger grattis till Ljusnarsberg och riktar ett stort tack till Berit för allt som varit. Vi önskar henne lycka till med sitt nya uppdrag och i Sunne får vi starta arbetet med att rekrytera en ny kommunchef omgående, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande.

Berit Westergren
Kommunchef