Lyssnar på opinionen i skolfrågan

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2012 16:40 CEST

Arbetsgruppen för byskolornas bevarande i Sunne har, enligt egen utsago, fått ihop närmare 30 procent av kommunens röstberättigade medborgares underskrifter. Namninsamlingen gäller förslaget att lägga ner tre byskolor i Sunne kommun – Rottneros, Bäckalund och Klätten.

– En sådan opinion lyssnar jag på. Min grundinställning är fortfarande att vi måste skapa kvalitet i utbildningen och ge alla barn, oavsett var de bor, likvärdiga förutsättningar för framtiden. Det klarar vi inte idag. Men Sunneborna visar att de vill ha en folkomröstning och det tar vi nu fasta på, säger kommun-styrelsens ordförande Ola Persson.

Ola Persson väckte frågan på dagens sammanträde i kommunstyrelsens arbetsutskott. Frågan om folkomröstning tas nu upp i kommunfullmäktige i maj. Förutsatt att fullmäktige fattar beslutet skulle det kunna bli en folkomröstning i september i år.

Ola Persson
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne