Nobelmiddag på Sunnes äldreboenden

120 personer står på gästlistan till Nobelfirandet på äldreboendet Brogården i Sunne, på torsdag 10 december.

– Vi vill hjälpa till att bevara de olika traditionerna. För våra äldre är traditioner viktigt och Nobelfirandet engagerar våra kunder. Många har följt eller följer tillställningen via medierna, säger Inger Moberg, enhetschef på äldreboendet Brogården i Sunne.

Det är viktigt för alla att någon gång få känna sig lyxig oavsett ålder, att få klä upp sig, äta och dricka gott tillsammans med andra människor, fortsätta vara en del av samhället och känna sig betydelsefull.

Nobelmiddagen består av en trerätters middag med förrätt, varmrätt och efterrätt som kommunens kök tillagar. Kostenheten har ordnat så att alla kunder i äldreomsorgen i Sunne kommun får en nobelmiddag. De inbjudna gästerna till just Brogården hälsas välkommen av deras egen kung. Förutom kunderna är anhöriga och personal där.

Traditionen innebär även att de årliga nobelpriserna i ekonomi, kemi, medicin, fysik och fredspriset delas ut. En person som betytt mycket under året får ett hedersomnämnande.

Lions är behjälpliga på olika sätt och agerar bordsvärdar – helt ideellt. För underhållningen står Susanne och Bill Moell.

Pressen hälsas välkommen till Brogården, Brogårdsgatan 2 i Sunne, 10 december, kl 12.00.

Inger Moberg
Enhetschef Brogården, Sunne kommun