Nobelmiddag på Sunnes äldreboenden - för att sätta guldkant på tillvaron

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2012 08:00 CET

Alla kunder i äldreomsorgen i Sunne kommun firar i år Nobelmiddag. På äldreboendet Brogården i Sunne hälsas 120 gäster välkomna av Brogårdens egen prinsessa och kung. Anhöriga och personal är med på gästlistan.

Traditionen innebär att de årliga nobelpriserna i ekonomi, kemi, medicin, fysik och fredspris delas ut. En person som betytt mycket under året får ett hedersomnämnande.

– Vi vill med Nobelmiddagen få våra äldre att känna sig lyxiga, klä upp sig i långklänning och kostym, äta och dricka gott tillsammans med andra människor. Våra kunder har levt med olika traditioner i hela sitt liv och ett av våra uppdrag är att hjälpa till att bevara de olika traditionerna, säger Inger Moberg och Andrea Gummesson, enhetschefer på Brogården i Sunne.

Nobelfirandet är en av de traditioner som engagerar de äldre.

– Många följer intresserat Nobelfirandet via medierna och det är roligt att få ge dem en egen upplevelse av det, säger Inger.

Nobelmiddagen i Sunne består av en trerätters middag med laxpaté och romsås som förrätt, fläskfilé med rosépepparsås, timjanpotatis och grönsaker som varmrätt och prinsessbakelse som dessert. Maten tillagas på kommunens kostenhet.

Vi vill sätta lite guldkant på tillvaron för de äldre och deras anhöriga. Vi tänker oss att fortsätta göra det, exempelvis på nyårsafton eller när älgjakten pågår för att göra det festligt och genom maten väcka minnen hos de äldre, säger Liz Silvergrund-Elfsberg, kostchef i Sunne kommun.

Allégårdens matsal, öppen för alla, serverar också Nobelmenyn, måndag den 10 december.
Totalt serveras 550 personer.

Pressen hälsas välkommen till Brogården, Brogårdsgatan 2 i Sunne, 10 december kl 12.00.

Inger Moberg
Enhetschef Brogården, Sunne kommun