Filmserien En dag ett liv ett Sunne fick silver av juryn vid utdelningen av Svenska Publishingpriset 5 november. Sista delen i serien är gjord av Pär Englund i en filmtävling i Sunne som nu är avgjord.

Pär Englund vann filmtävling i Sunne

Femte och sista delen i Sunne kommuns filmserie En dag ett liv ett Sunne blir en film om natursköna Ängen, filmad av Pär Englund. Vinnaren får 10 000 kronor.

I finalen i Sunne kommuns filmtävling deltog fyra inskickade bidrag. Efter att resultatet från omröstningen på Facebook och juryns åsikter vägts samman stod Pär Englunds film om lederna kring Ängssjön som vinnare i tävlingen.

– Vi tycker det är roligt och viktigt med medskapande i Sunne. Vi ska nu färdigställa filmen enligt konceptet för serien och sedan använda den för att fler ska upptäcka Sunne som en skön plats på jorden, säger Anneli Jansson, kommunikationsstrateg på Sunne kommun.

5 november fick en av Sunne kommuns filmer om Nour Aghy i serien En dag ett liv ett Sunne silver i kategorin ”filmer som marknadsför destinationer - inflyttare och företagsetableringar” vid utdelningen av Svenska Publishingpriset på Berns i Stockholm. Vinnare blev Härnösand. Övriga tävlingsbidrag i samma kategori i finalen var Sunne, Varberg, Luleå och Örebro.

Sunne kommun har samarbetat med Ord & Bild och Karl och Moa, i filmserien där tittarna får möta Sunnebor i deras vardag. Filmerna finns på Sunne kommuns You tube-kanal https://www.youtube.com/user/Sunnekommun och är en fortsättning på första serien som heter ”Alla har en plats i Sunne”.

– Juryn i Svenska Publishingpriset består av kommunikationsproffs och det är ett erkännande att vi blev nominerade för andra året i rad. Konkurrensen är stenhård och att få en andraplacering är hedrande. Det är roligt att bidra till att föra berättartraditionen i Sunne vidare, säger Anneli Jansson, kommunikationsstrateg i Sunne kommun.

Pär Englund
hej@parenglund.se