SM i skog arrangeras på SG/SödraViken

SM i skog arrangeras på SG/SödraViken

SM I SKOG är en tävling i praktisk färdighet och teoretisk kunskap för Sveriges skogsintresserade. Tävlingen är uppdelad i två klasser:

Skolklassen , där elever från landets Naturbruksgymnasier, skoglig inriktning, tävlar mot varandra.

SM-klassen för självverksamma skogsbrukare, entreprenörer och andra intresserade.

Utöver den individuella tävlingen sker även en lagtävling mellan skolorna i skolkassen och 2-mannalag i SM-klassen.

Finalheatet under SödraViken-dagen

Tävlingen kommer pågå på fredag 08.30-16.30 och lördag: 08.00-15.30. Finalheatet kommer vara runt 14.30 på lördag i samband med SödraViken-dagen. Alla tävlingar är öppna att beskåda för allmänheten.

-Vi tror det kommer bli bra uppslutning med folk på lördag då det även är SödraViken-dagen, vilken brukar locka runt 1500 besökare, säger Evelina Nilsson, Marknadsförare SG/SödraViken.

11 ännu hemliga moment

SM i skog omfattar 14 moment (se nedan). Av dessa kommer 11 att ingå i tävlingen. Efter 10 genomförda moment (grundomgång) stryks sämsta poäng och de 6 bäst placerade i respektive klass går vidare till ett finalheat. För varje moment i tävlingen ansvarar något företag inom tävlingskommittén. Momenten är:

Teorifrågor om skog, Naturkännedom, Precisionsfällning, Klassning av timmer, Gallring, Motorsågshantering, Aptering, Röjning, Skotarkörning, Plantering, Naturvårdshänsyn, Mätning av massavedstrave, Skydd och säkerhet och Kubering av bestånd.

Arrangör för SM i skog är Förbundet Skog och Ungdom i samarbete med SG/SödraViken och skogsnäringen i regionen.