Sunne kommun på Facebook

Sunne kommun lanserar nu sin officiella Facebooksida. Förhoppningen är att sidan fått 1000 gillare vid årsskiftet. Facebooksidan är till för Sunnebor och andra som intresserar sig för Sunne.

Öppnandet av sidan har föregåtts av interna diskussioner om nyttan och en redaktörsutbildning. Förslag på kommunikationspolicy och strategi för sociala medier har varit på remiss och ska nu upp politiskt.

– Sunne kommun har redan flera Facebooksidor igång, kopplade till verksamheter som biblioteket, fritidsgårdarna, gymnasieskolorna, turismen och Sunnebloggen. Nu öppnar vi alltså en officiell kommunsida som ska fungera som en utökad kundtjänst för att ge medborgarna ännu bättre service, säger Anneli Jansson, informationsstrateg på Sunne kommun.

På Facebook finns många människor i olika åldrar.
– Vi ska givetvis kommunicera i kanaler där många människor redan befinner sig. Att som kommun finnas i sociala medier är modern kundvård. Vi förväntas vara där idag.

Exempel på nyttoeffekter som kommunen hoppas kunna se är fler inkomna förslag och idéer, invånare som känner sig mer delaktiga och att telefonsamtal inte behövs i samma utsträckning vilket effektivserar arbetet.

– Vi vill så snabbt som möjligt få ut information och upplysningar om sådant som är på gång, skapa dialog och ställa frågor. Facebook en bra kanal för det just nu. Vi hoppas också att det bidrar till att effektivisera vårt arbete eftersom vi kan "prata" med fler samtidigt.

Facebooksidan bevakas av kommunens växel vardagar kl 8-16.Svar på frågor lämnas senast dagen efter (bortsett från helger). Kommunen blir mer tillgänglig genom Facebooksidan.
– Vi vill verkligen att Sunneborna ska veta vad som händer i kommunens verksamheter. Berättar vi inte tillräckligt, finns alla möjligheter att ställa frågor, säger Anneli Jansson.

Den som gillar sidan kan fråga, kommentera, tycka till eller komma med idéer och tips. Syftet med sidan är att vara en utökad kundtjänst, däremot inte en arena för politiska diskussioner.

www.facebook.com/sunnekommun är adressen. På fredag 23 augusti under lunchtid, 11.30-13.30 rör sig några av kommunens Facebookredaktörer i Sunne centrum och delar ut flyers om den nya sidan till förbipasserande.

Informationsstrateg, Sunne kommun
tel 0565-164 14, 070-236 34 65