Hällefors Bostads AB och Sollentunahem Stadshus AB väljer Sustend för underhållsplaner

Sustend vinner två offentliga upphandlingar av underhållsplanering. BoAB, Hällefors Bostad AB, samt Sollentunahem är de kommunala bostadsbolagen som nu väljer Sustend som leverantör för att underhållsplanera hela respektive bolags fastighetsbestånd.

"Vi behöver en bra överblick över kommande underhållsbehov och kostnader för att kunna prioritera rätt", säger Rickard Johansson, vd och fastighetschef på BoAB; Hällefors Bostad AB.

Hällefors Bostads AB är ett kommunalägt fastighetsbolag med ca 750 lägenheter samt lokaler fördelade i Hjulsjö, Grythyttan och Hällefors.

"Underhållsplanering handlar om att skapa beslutsunderlag för att kunna ta hand om sina fastigheter på smartast sätt. Som att kunna jobba förebyggande för att slippa hantera dyra och akuta problem", säger Andreas Engberg, områdeschef för underhållsplanering på byggkonsultföretaget Sustend.

För Hällefors Bostads AB handlar det också om att synliggöra kostnader för fastigheterna, för att veta vilket utrymme det finns för investeringar; men också se till vilka objekt som är prioriterade att renovera och behålla.

"Underhållsplanerna kommer vara viktiga för oss taktiskt på årsbasis i planeringen, men även på längre sikt som underlag för mer strategiska beslut ", menar Rickard Johansson.

Ta hand om dagens fastigheter för morgondagens generationer

"Underhållsplaner möjliggör längre perspektiv; att ta hand om dagens fastigheter för morgondagens generationer", menar Andreas Engberg, "Det är en positiv samhällsutveckling att allt fler allmännyttiga bostadsbolag arbetar mer strukturerat med underhållsplanering".

Även Sollentunahem Stadshus AB tecknar Sustend som leverantör av underhållsplaner för sina fastigheter.

Sustends kommer utföra statusbesiktningar på samtliga fastigheter i Sollentunahem Stadshus AB:s respektive Hällefors Bostads AB:s fastighetsbestånd. Utifrån statusbesiktningarna och annan dokumentation om fastigheterna upprättas underhållsplaner. Underhållsplanerna blir underlag för att planera ekonomi och projekt i och med att de synliggör underhållsbehovet för fastigheterna tillsammans med kostnader för åtgärdsprojekten.

Läs mer om underhållsplanering på Sustends hemsida.