​Kristerssons felsägning får alla att gapskratta

Han har snattat en chokladkaka och är besatt av glass. Regera med S vill han bara göra om Sverige ”nästan är i krig”. Moderaternas partiledare Ulf Kristersson svarade ärligt på juniorreportrarnas frågor när SvD Junior inledde årets partiledarutfrågningar i Almedalen.

SvD Junior – Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga – är i Almedalen för att ställa barnens frågor till riksdagspartiernas ledare. Några minuter sen kommer Ulf Kristersson med andan i halsen till SvD:s tält på hamnplan där han ska intervjuas live på scenen av juniorreportrarna Erik, 12, och Maria, 13. På morgonen har han sprungit en halvmil i blåsten.

Erik: Vad gör ert parti för barnen?

– Bra fråga! Det mesta i politiken handlar inte enbart om barn eller enbart om gamla. Frågor om skolan är mest för barn, men många vuxna bryr sig om vad som händer i skolan. Pensionen handlar mest om gamla, men många barn bryr sig om hur det det går för gamla.

Främst vill Kristersson nämna förskola och skola.

– Vi tycker kunskap är otroligt viktigt, som man ska få tidigt och ha nytta av resten i livet.

Maria: Hade du bra betyg i skolan?

– Jag hade helt okej betyg. Inte lysande som Annie Lööf. Hon hade full pott i allt tror jag. Det hade inte jag. Men jag hade helt okej betyg, säger Ulf Kristersson.

Erik: Vad är ditt bästa barndomsminne?

– Jag höll på med truppgymnastik. Ett av mina finaste minnen var när vi vann några tävlingar gemensamt, när alla var så bra att vi tillsammans kunde vinna. Det minns jag fortfarande så väl att jag blir knottrig, säger Ulf Kristersson och får applåder från publiken i och utanför tältet.

Erik: Vilka vill du helst samarbeta med i en regering?

– Jag vill samarbeta med mina vänner i Alliansen, dvs Miljöpartiet…

Ulf Kristersson oavsiktliga felsägning avbryts av skratt från publiken.

– Nej, där hade jag förberett mig bra va? Nej, Moderaterna, Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna. Vi tycker lika i många frågor. Det är viktigt!

Maria: Skulle du kunna bilda regering med Socialdemokraterna?

– Nej, jag vill inte bilda regering med Socialdemokraterna. Om det inte är så att Sverige är i sånt läge där det nästan är krig. Jag tror att det är bra i ett demokratiskt land att det finns partier som skaver mot varandra och inte tycker samma saker.

Erik: Du älskar glass – hur ofta äter du glass?

– Jag är besatt av glass. Jag brukar skylla på mina föräldrarna, min mamma är besatt av glass och det här missbruket har jag tagit med till min egen familj. Jag försöker begränsa mig, men flera gånger i veckan.

Erik: Har du någon gång gjort något olagligt?

– Jag har kört för fort två gånger och blivit upptäckt. Det är olagligt, det ska man inte göra. Det tycker jag extra mycket nu när man har barn som precis tagit körkort. För många år sedan hade jag svart städhjälp, att någon städade hos oss som fick betalt utan att vi betalade skatt. Det var också dumt gjort.

Maria: Vi har hört att du snattat en chokladkaka en gång. Berätta?

– Vi var ett kompisgäng i mellanstadiet som tyckte det var otroligt spännande att gå in i affären och se om vi kunde snatta. Jag var livrädd. Det hände en enda gång vi blev påkomna. Det var en skam som var grotesk.

Maria: Vad lärde du dig av det?

– Don’t do it! Men det var bra att åka fast. Ibland är det bra att få en tydlig varningssignal ”gör inte så!”.

Juniorreportrarna om intervjun

Maria:

– Det kändes bra. Han svarade på alla frågar och svarade ärligt. Det var kul att han sa fel när vi frågade om vilka han vill samarbeta med i en regering.

Erik:

– Det var kul när han sa att han var beroende av glass. Att det var på grund av hans föräldrar. Men han var inte så bra på att daba. Det får han F i.

Se hela intervjun här: