Ekologisk sallatskvartett i kruka nu komplett

Ekologisk sallatskvartett i kruka nu komplett

Nu lanserar det svenska familjeföretaget Svegro den fjärde ekologiska sallaten i sitt sortiment, Ekologisk Krispsallat, och gör därmed sitt salladssortiment helt ekologiskt.

Sallatssorten krispsallat är en korsning mellan isbergssallat och friséesallat. Bladen är gröna, tjocka och krispiga som isbergssallat, men huvudet är öppet och bladtopparna krusiga – liknande en frisée. Svegros Ekologiska Krispsallat är mycket mild och söt, och dess krispighet gör att den passar bra till smakrikare och tyngre dressingar.

– Vi är stolta att kunna presentera den fjärde sallaten i kruka som är en del av vår ekologiska satsning i växthuset på Thorslunda utanför Ekerö. Just krispsallaten är en efterlängtad favorit bland våra konsumenter. Enligt nyligen gjorda konsumenttester vet vi att 20 procent väljer sallat i kruka framför allt för att få en fräsch, färsk och nyskördad sallat odlad i Sverige. Nu kan vi erbjuda dem det i fyra ekologiska sorter, säger Helena Olin, chef för marknad och sortiment på Svegro.

Ekologisk Krispsallat finns i butiker från vecka 14 och har ett rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.

Redan i butik finns Ekologisk Kaskadsallat, Ekologisk Plocksallat, Ekologisk Röd & Grönsallat med ett rekommenderat försäljningspris på ca 25 kr.

Skötseltips för sallat

• För bäst hållbarhet bör sallaten förvaras i kylskåpet. Ställ gärna ner den i ett glas med vatten och fyll på vart efter sallaten dricker.
  • Skulle din sallat börja sloka har den förmodligen för lite vatten och har börjat torka ut. Vattna och skölj den i kallt vatten så piggnar den till.
  • Lägg gärna sallaten ett par minuter i iskallt vatten före användning. Var noga med att slunga eller torka din sallat så att dressingen fäster ordentligt.
Limemarinerad Krispsallat med avokado och Dill

4 portioner (tillbehör)

1 rödlök, strimlad
2 lime
2 msk socker
2 krukor Krispsallat
2 avokado
1 kruka Dill, finhackad
1⁄2 röd chili, finhackad
Salt

Lägg löken i en skål. Pressa limen över löken och strö på sockret. Blanda runt och marinera löken ca 10 min. Dela sallaten i bitar och blanda med löken. Dela, kärna ur och skär avokadon i skivor. Blanda ner avokado, dill och chili i salladen. Smaka av med salt och olivolja.

Visste du att: Lime och dill är en utmärkt smakkombination. Här i en asiatisk dressing kommer de verkligen till sin rätt.