Ny kostym på Svegros potatisförpackningar

Ny kostym på Svegros potatisförpackningar

Svegros förpackade potatissortiment får sig ett ansiktslyft med ny förpackningsdesign och tydligare ”Från Sverige”-märkning. Produkterna är färgkodade för att underlätta valet av potatissort till exempelvis kok- eller gratängpotatis. Den ekologiska potatisen kommer nu i en helt miljövänlig förpackning.

Svegros varumärkesresa fortsätter med att utveckla sortiment och förpackningar. Nu har turen kommit till potatisförpackningarna, som kommer ha ett uppdaterat utseende i butikshyllan fr o m februari. Potatissortimentet är uppdelat på de vanligaste användningsområdena av potatis såsom kok-, mos-, gratäng- och ugnspotatis i förpackningar för 900 gram och 2 kilo. Samtidigt uppdaterar Svegro sitt ekologiska sortiment där storsäljarna kok- och mospotatis får ny förpackningsdesign i en miljövänlig papperspåse för 2 kilo och 900 gram. Förpackningarna får även en tydligare ”Från Sverige”-märkning eftersom all potatis är från svenska gårdar.

- Vi har en vision och strävan efter att ha hållbara förpackningslösningar i hela vårt sortiment. Det tar tid att ställa om, men de nya potatisförpackningarna är ett led i det arbetet. Sen är det såklart väldigt roligt att se vår varumärkesresa förverkligas för att få en starkare position på marknaden, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

Färgerna på Svegros potatisförpackningar har tidigare guidat konsumenterna till olika användningsområden för potatisen. Färgkodningen bevaras på de nya förpackningarna, där gult exempelvis betyder kokpotatis och grönt betyder gratängpotatis.

Så tillagar svenskarna helst sin potatis:

1. Koka
2. Mosa
3. Ugnsrostad/Klyft
4. Gratäng
5. Steka

Källa: Konsumentundersökning utförd 2017 på uppdrag av Svegro med 600 respondenter.

Svegros varumärkesresa började under våren 2017 med en ny logotyp och varumärksplattform. Under året har den nya förpackningsdesignen rullats ut på färska örter, sallater samt att en helt ny typ av förpackning har lanserats för finpotatissortimentet. En miljövänlig kartong som är lika mörk och luftig som i en jordkällare. När nu även övriga potatissortimentet får ny förpackningsdesign har samtliga Svegros produkter uppdaterats enligt den nya varumärkesplattformen.

Recept

Topping
50 g rostade hasselnötter, grovhackade

GÖR SÅ HÄR
Skala och koka potatisen i saltat vatten i en kastrull på svag värme 15-20 min. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av.

Stöt spiskummin fint i en stor mortel. Tillsätt hasselnötterna och mortla tills det blir smuligt. Tillsätt vitlök, chili och salt och mortla samman till en smet. Blanda ner körvel och persilja och fortsätt att mortla. Tillsätt citronsaft och ost och mortla samman. Rör ner oljan.

Dela potatisen i halvor och blanda med körvelpeston i en skål. Vänd ner krispsallat och svartkål i potatisen.

Skär gorgonzolan i skivor och blanda med thai-basilika och fänkål. Fördela gorgonzolablandningen på potatissalladen.

Toppa med hasselnötterna.

___________________________________

För fler recept och inspiration, besök gärna Svegros webbplats Svegro.se eller Instagram @svegrosverige.

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.