Nytt premiumkoncept hämtar inspiration från jordkällaren

Nytt premiumkoncept hämtar inspiration från jordkällaren

Vegetariskt, miljövänligt och premium är nyckelord som beskriver trenderna i mat-Sverige, och råvaran potatis ökar i popularitet. Svegro driver nu på utvecklingen inom kategorin potatis genom att lansera ett nytt premiumsortiment och ett nytt sätt att förvara och köpa potatis – i kartong. Den miljövänliga förpackningen är lika mörk och luftig som en jordkällare vilket ger potatisen en optimal förvaring för att behålla alla goda egenskaper och förlänga hållbarheten.

I och med ett allt större intresse för vegetarisk mat så får potatisen nu ta en huvudroll på allt fler tallrikar. Detta hyllar Svegro genom att förfina sitt potatissortiment genom nyheten Svegro Finpotatis som består av fem sorter: Amandine, Sparris, Mandel, Cherie och KRAV-odlad Ekologisk. Dessa är varsamt tvättade och storlekssorterade för en jämn tillagningstid och skalet är så tunt att potatisen smakar gott även med skalet på. Just paketeringen av Svegros Finpotatis innebär ett helt nytt sätt att förvara potatis. För precis som potatisen odlas, så trivs den bäst i mörka och svala utrymmen, som i en jordkällare.

- Som ledande inom potatiskategorin vill vi driva marknaden framåt, bemöta målgruppen och vara nytänkande. Det gör vi bland annat genom att lansera denna produktserie med hög kvalitet och optimal förvaring som också är praktisk, tilltalande och inte minst miljövänlig, säger Helena Olin, marknadschef och ansvarig för produktinnovation på Svegro.

De nya förpackningarna innebär rent konkret förlängd hållbarhet och att finpotatisen inte blir grön eller börjar gro. Förpackningen är helt miljövänlig och är framtagen för att kunna passa i de flesta kylskåps grönsakslådor. Finpotatisens smakpalett spänner från smörig, söt och mild till fyllig, nötig och med kastanjkaraktär, vilket gör den utmärkt både som huvudingrediens eller som ett komplement till en annan proteinkälla.

Förpackningen kommer i 900 gram och ersätter därav plastpåsarna i denna kategori. Förpackningarna har hål i botten som tillför potatisen syre och säkerställer att konsumenten vet vad de köper.

De nya förpackningarna finns i butik från vecka 45 och kommer att kosta 25 SEK rek. pris.

Receptförslag på ”patapas”

Grönkålsfyllda Cheriepotatisar med cheddar

900 g Cheriepotatis
1 kruka Svegro grönkål, fint skuren
50 g Cheddar, riven
1 tsk kummin
2 msk gräddfil
Salt och svartpeppar

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader och baka potatisen i ca 20 min.
Snitta ett kryss på potatisarna och gröp ur dem.
Mosa samman potatisen med övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar.
Fyll potatisens skal med grönkålsfyllningen

Svegro, familjeföretaget på Svartsjö, odlar och marknadsför närodlade kvalitetsgrönsaker som färska örter, sallater och potatis för att året runt erbjuda svenska konsumenter smakrika matupplevelser.

All produktion sker med höga krav på livsmedelssäkerhet, miljöhänsyn och regelbundna kvalitetskontroller. Företaget utvecklar ständigt nya produkter, innovativa förpackningar och nya spännande recept.

www.svegro.se