Svegro minskar plasterna: lanserar sommarörter i pappersförpackning

Svegro minskar plasterna: lanserar sommarörter i pappersförpackning

Svegro växlar upp hållbarhetsarbetet och lanserar Sommarmynta och Sommarbasilika i miljövänlig pappersförpackning. Örterna som tillhör Premiumsortimentet är extra storbladiga och kraftiga plantor.

Under 2017 genomförde Svegro ett varumärkesarbete som resulterade i både ny förpackningsdesign och ett utvecklat produktutbud. Familjeföretaget har också sedan några år tillbaka arbetat med ekologisk hållbarhet på sina odlingar på Färingsö utanför Stockholm, där höga krav ställts på miljöhänsyn och livsmedelssäkerhet. Produkterna är också KRAV-märkta, vilket bland annat innebär kontroll av den ekologiska produktionen i alla led, till dess att märket sätts på förpackningen. Märkningen ställer höga krav på socialt ansvar såväl som hälsa och klimatpåverkan.

Som drivande av utvecklingen inom kategorin svenska örter och sallater vill Svegro nu ta ytterligare ett steg framåt vad gäller hållbarhet och miljömedvetenhet på marknaden.

-Självklart vill vi som livsmedelsproducent vara med och ta vårt ansvar för att minska användandet av plaster. Målet för oss på Svegro är att även se över andra delar av vårt sortiment med miljövänliga förpackningsalternativ. Även om vi har en bit kvar till att helt kunna förverkliga detta så ser vi dessa två nya pappersförpackningar som en viktig del av resan, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.

Först ut i den nya pappersförpackningen är nyheterna Sommarmynta och Sommarbasilika. Örterna är limiterade och finns att tillgå under sommarsäsongen som en del av Svegros Premiumsortiment. Plantorna i Premiumsortimentet är storbladiga och extra kraftiga, och därför särskilt lämpliga att plantera om. För att underlätta för konsumenten att göra denna omplantering hemma finns därför odlingstips tryckta direkt på förpackningen.

Uppdatering av förpackningar är en miljöbesparande åtgärd som även skett i Svegros potatissortiment, där pappkartonger för finpotatis samt papperspåse för ekologisk potatis har införts. Detta innebär dessutom en optimering av potatisens förvaringsmiljö, vilket ökar livslängden på potatisen och därmed minskar risken för matsvinn.

Så lyckas du med omplantering av örter:

1.Ta upp örten ur krukan och luckra upp rötterna. Återvinn krukan.

2.Sätt örten i ny matjord.

3.Placera den soligt och vattna rikligt. Den ska aldrig vara helt torr.

4.Nyp av så många blad som du behöver. Ät till nypotatis, grillad fisk eller primörer.

Sommarbasilika och Sommarmynta finns i utvalda butiker i Stockholm v.26 - v.35. Örterna är ekologiskt odlade, KRAV-märkta och ursprungsmärkta med Från Sverige.

________________________________________________________________________________________

Svegro ägs och drivs av Familjen Norman sedan 1960 på Färingsö, utanför Stockholm. Vi odlar ekologiska färska örter och sallat i kruka, samt packar kvalitetsgrönsaker och potatis året om. Som ledande inom kategorierna driver Svegro ett aktivt arbete med att ständigt utveckla nya produkter för att sprida inspiration och kunskap till alla som har ett passionerat matintresse.

Svegro omsätter cirka 350 miljoner kronor om året och sysselsätter cirka 90 personer i Thorslunda och Skänninge.