Sverige siktar mot toppen i Lag-VM Motocross

Helgen 27-28 september avgörs Lag-VM i motocross, MXON, i Lettiska Kegums. Sverige ställer med ett landslag som på pappret är det bästa på många år och förväntningarna och målsättningen är därför högt ställda. - Vi siktar på att hamna bland de tio bästa lagen, säger Jonte Engdahl, Förbundscoach.

- Vi har haft de bästa förberedelserna på många år och våra förare visar en bra formkurva. Banan i Kegums är dessutom en sandbana vilket passar våra förare. Om allt flyter på kan vi nå riktigt långt, säger Jonte Engdahl, Förbundscoach.

Sverige representeras av Filip Bengtsson i MXGP, Ken Bengtsson i MX2 och Fredrik Norén i MX Open.

Lag-VM genomförs genom att räkna samman resultatet från de tre olika klasser; MXGP, MX2 och MX Open. Det som skiljer mellan klasserna är vilka sorts maskinstorlek som får användas. Poängsystemet innebär att det är dramatik ända till målgång på det sista finalheatet.

- Jag tror vi kan nå riktigt långt. Vi har en bra känsla i gruppen och kommer pusha varandra hela vägen, säger Filip Bengtsson.

• fredrik norén
  • filip bengtsson