Hjälp med att leta bostad på 20 olika språk

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 13:35 CET

Svensk Fastighetsförmedling vill underlätta för personer som talar andra språk än svenska att ge sig in på bostadsmarknaden. Ett led i detta är att översätta delar av hemsidan till 20 olika språk. Via hemsidan kan den som önskar även komma i kontakt med mäklare som pratar de olika språken.

Svensk Fastighetsförmedling börjar nu att översätta delar av sin hemsida till tjugo olika språk. I ett första led handlar det om att ge besökaren en övergripande bild av hur en bostadsaffär i Sverige går till och vilka moment som ingår i kontakten med en mäklare. Informationen kommer bland annat att finnas tillgänglig på arabiska, ryska och turkiska.

– Att köpa eller sälja bostad är en av livets största affärer, vilket ställer stora krav på den information som vi ger våra kunder. Vi hoppas att vi kan underlätta ett eventuellt bostadsbyte för alla de som inte har svenska som förstaspråk genom att tillhandahålla information på deras eget språk, säger Peeter Pütsep, VD, Svensk Fastighetsförmedling.

Hjälp med rådgivning på det egna språket
Via hemsidan kan den som önskar även komma i kontakt med en mäklare på Svensk Fastighetsförmedling som pratar något av de 20 språken. Tanken är att besökaren ska kunna kontakta mäklarna med frågor oavsett om man är bostadsspekulant eller vill sälja sin bostad. Mäklarna ska kunna hjälpa till med rådgivning även om förfrågan gäller en annan ort än den där mäklaren själv arbetar.

De språk som kommer att finnas på hemsidan är: engelska, tyska, franska, spanska, arabiska, syrianska, italienska, ryska, bosniska, kroatiska, serbiska, slovakiska, tjeckiska, ungerska, turkiska, polska, danska, norska, svenska och finska.

För ytterligare information och kommentarer kontakta:
Peeter Pütsep, VD, Svensk Fastighetsförmedling, tfn. 08-545 850 20, eller
Elisabeth Mogensen, chef extern kommunikation, tfn 0768-52 27 88

Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling ska vara det självklara valet för människors boendefrågor i alla livssituationer. Kedjan består av fristående, samverkande experter på det lokala boendet och finns representerad runt om i landet genom cirka 200 bobutiker – från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Varje år förmedlar Svensk Fastighetsförmedling mer än 26 000 villor, fritidshus och bostadsrätter till ett värde av närmare 30 miljarder kronor. Läs mer på www.svenskfast.se

Kommentarer (0)