Silver blir till guld? EM-2016 så tog Falck (då Karlsson) och Ekholm silver men går i år för guld.

EM-trupperna i bordtennis

Den svenska EM-truppen till Europamästerskapen som spelas i Alicante 18-23 september är nu uttagen. Fyra herrspelare och fyra damspelare är uttagna för detta individuella mästerskap (singel, dubbel och mixed). Sverige har goda medaljchanser i samtliga klasser och efter lyckat VM på hemmaplan tidigare i år finns förhoppningar om flera medaljer. Herrsingel, damsingel, damdubbel, herrdubbel och mixeddubbel är de fem olika klasserna på EM.

Nya sportchefen tycker till
- Jag tycker att vi presenterar en intressant trupp och speciellt kul med två riktiga framtidsnamn som i Truls Möregårdh och Stina Källberg. Som helhet så reser vi till Alicante med rimlig medaljchans i alla fem klasserna och visst har vi bra medvind i Svensk Bordtennis just nu efter lagframgångarna vid hemma-VM i våras. Jag kan tycka att tre medaljer känns som en rimlig målsättning den här gången, säger tillträdande (1 september) sportchef Mikael Andersson.

Förbundskaptenerna kommenterar uttagningen- Tre av de fyra spelarna var ganska givna för mig. Matilda Ekholm och Li Fen är båda två aspiranter på att ta medalj i singelspelet och Linda Bergström har etablerat sig som en given mästerskapsspelare för Sverige. Sista spelaren in i truppen var Stina Källberg och det berodde mycket på hennes fina insats på Ungdoms-EM i somras då hon tog brons och besegrade flera väldigt duktiga spelare, säger damernas förbundskapten Peter Sartz om uttagningen.

- Kristian Karlsson och Mattias Falck är helt givna sedan flera år tillbaka. Jon Persson har utvecklats och blivit mycket mer stabil nu och spelat väldigt bra internationellt hela 2018. Truls Möregårdh levererar hela tiden fina resultat och har en väldigt fin utvecklingskurva. Truls är bara förstaårsjunior men hotar redan som seniorspelare och har slagit flera bra spelare internationellt, han har förtjänat sin plats i laget på spelstyrka och är inte bara med för att se och lära, säger herrarnas förbundskapten Peter Blomquist.

EM-truppens åtta deltagare. Europaranking för augusti är angivet.

DAMER

Matilda Ekholm