Helsingborgs stadshus och vy över sundet mot Danmark

Helsingborg redo för Europaeliten, bordtennis

Idag, om en månad inleds Para-EM i bordtennis på Helsingborg Arena dit spelare från 31 europeiska länder kommer för att göra upp om medaljerna - mästerskapet är även kval till Paralympics i Tokyo 2020. Förberedelserna hos Svenska Bordtennisförbundet, BTK Rekord samt Helsingborg Arena och Helsingborgs stad har pågått sedan i december 2018 och alla pusselbitar börjar nu falla på plats.

Svenska Bordtennisförbundet har de senaste åren stått som värd för många internationella evenemang där lag-VM i Halmstad förra våren var kronan på verket. Den lokala föreningen BTK Rekord är också en erfaren arrangör, framförallt av nationella mästerskap, men även av internationella mästerskap där Veteran-EM sommaren 2017 var det senaste.

– Med bara fyra veckor kvar till Para-EM är jag helt övertygad om att vi återigen kommer leverera ett välorganiserat mästerskap med bra förutsättningar för såväl spelare som publik. Jag har stort förtroende för våra medarbetare, med projektledare Ebba Wengström i spetsen, men också för BTK Rekord som vi genom åren haft ett väldigt gott samarbete med. Jag är också lite extra glad över att mästerskapet ger oss en möjlighet att visa upp fina Helsingborg för alla besökare, säger Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling.

Svenska Bordtennisförbundet har som strategi att ha ett stort evenemang varje år, dels för att synliggöra och växa sporten och dels för att utveckla den egna organisationen.

– Att arrangera mästerskap av denna storlek är väldigt nyttigt och alla inblandade får med sig erfarenheter som sedan kan appliceras på den dagliga verksamheten, säger Sörling och tillägger:

– Svensk bordtennis är verkligen på frammarsch just nu. Alla våra landslag levererar fantastiska resultat för tillfället vilket också är en anledning till att vi vill ha mästerskap på hemmaplan så att vår stora pingisfamilj ska få möjlighet att se våra stjärnor på nära håll. Min förhoppning är att så många som möjligt tar chansen att se Para-EM på plats. Ni kommer inte ångra er!

Även för Helsingborgs stad är denna typ av mästerskap viktiga. För bara två år sedan genomfördes ett väldigt lyckat Veteran-EM i bordtennis som många fortfarande har färskt i minnet.

– Helsingborg är en stark evenemangsstad och lämpar sig väl för internationella mästerskap. Möjligheten att få visa upp vår fantastiska stad för såväl deltagare som besökare är viktigt, säger Johan Lundell, Chef Helsingborg Convention & Event Bureau, och fortsätter:

– Det är extra roligt att förbundet återigen väljer lägga ett mästerskap i Helsingborg vilket får betraktas som ett resultat av vår goda relation. Jag är övertygad om att våra gäster kommer få en fantastisk upplevelse både sportsligt och privat.

Faktaruta:
Para-EM i bordtennis, eller European Para Table Tennis Championships 2019, spelas på Helsingborg Arena mellan 16 – 21 september. Tävlingen lockar ett rekordstort startfält på hela 315 spelare vilket betyder att man slår alla tidigare europamästerskap. Sverige ställer upp med 20 spelare där rutinerade spelare blandas med lite mer oprövade kort. Största svenska medaljhopp är Anna-Carin Ahlquist, som är rankad etta i världen i rullstol klass 3, och Emil Andersson som tidigare vunnit medaljer i både Paralympics, VM och EM.

Läs mer på: epttc2019.com

Max Ansbro