Max Ansbro (tv) marknadsansvarig på SBTF tillsammans med Andreas Zandrén (th) VD på STIGA är bägge två väldigt nöjda efter kontraktsskrivningen som skedde i Köping Arena på SBTF:s kansli.

STIGA Titelsponsor för Pingisligan, bordtennis

Svenska Bordtennisförbundet är glada över att kunna meddela att STIGA Sports AB går in som Titelsponsor och bollsponsor för den svenska högstaligan Pingisligan som härmed också byter namn till ”Pingisligan by STIGA”. Avtalet inkluderar högstaligan för både damer och herrar.

STIGAs: VD tycker till
-Vi är väldigt glada och stolta över att ha fördjupat vårt långa och framgångsrika samarbete med Svenska Bordtennisförbundet. Vårt primära mål med detta samarbete är att svensk bordtennis ska fortsätta att växa och att sporten ska bli mer tillgänglig för framförallt barn och ungdomar, säger Andreas Zandrén VD på STIGA Sports AB.

Avtalet är skrivet på tre år och kommer innebära att Svenska Bordtennisförbundet kan satsa ännu mer på att göra sin högstaliga mer tillgänglig via egen hemsida, sociala medier men framförallt genom webbsändningar från alla ligamatcherna.

Förbundschefen kommenterar
-Pingisligan är vår högsta serie och således ett viktigt skyltfönster utåt för svensk bordtennis. Det känns därför både roligt och väldigt spännande att tillsammans med vår mångåriga partner STIGA kunna utveckla ligan ytterligare samtidigt som vi också fördjupar vårt samarbete. Avtalet kommer medföra att Pingisligans tillgänglighet ökar vilket förhoppningsvis också ger oss ökat mediautrymme och stärker klubbarnas position. Som nytillträdd förbundschef har jag dessutom höga förhoppningar om att kunna vidareutveckla samarbetet med STIGA på flera områden, säger en nöjd Thomas Buza tillträdande som förbundschef (1 september).

Nytt upplägg
Nytt för denna säsong är att endast fyra lag går till slutspel från tidigare sex lag samt att man i herrarnas grundserie kommer att spela tiebreakmatcher vid oavgjort. Förändringarna genomförs för att skapa skarpare konkurrens och fler viktiga matcher. Förhoppningen med förändringarna är att skapa bättre spelare och ett spännande moment för publiken.

Färre till slutspel
Slutspelet i vår kommer att bestå av de 4 högst placerade lagen i serien. Liksom tidigare spelas slutspelsmatcherna i bäst av 3 matcher. Slutspelsdatum kommer att kommuniceras de närmsta dagarna.

Ny poängberäkning i Herrarnas liga
I varje seriematch kommer 3 poäng att utdelas. Vinst med 4-0, 4-1 eller 4-2 ger 3 poäng till segraren och 0 poäng till förloraren. Om matchen efter 6 matcher står 3-3 kommer matchen att avgöras med tiebreak. Vinnaren i tiebreak erhåller 2 poäng och förloraren får 1 poäng.

Sportchefens kommentar
- Jag är mycket nöjd med att vi fick möjlighet att med så kort varsel göra dessa förändringar. Fyra lag till slutspel innebär av naturliga skäl att varje lagmatch får ett bra värde räknat över hela säsongen. Klubbarna får tänka långsiktigt i sin planering och rekrytering vilket är alldeles utmärk för seriespelet. Tiebreakregeln, i kombination med den nya trepoängsregeln, som nu testas i herrligan tror jag stenhårt på. Vi kommer att få fler tillspetsade och avgörande situationer för den enskilde spelaren att hantera. Ett spänningsmoment både för spelare och publik helt enkelt . Superspännande att följa tycker jag, säger Mikael Andersson tillträdande Sportchef (1 september).

Max Ansbro
Marknadsansvarig Svenska Bordtennisförbundet