Svenska kyrkan lanserar gratis webbspel om reformationen i Malmö för barn och unga

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2018 13:37 CET

Nu kan barn och unga lära sig mer om reformationen i Malmö och stadens reformator Claus Mortensen i ett nylanserat dataspel på nätet. Bakom spelet står pedagoger i Svenska kyrkan Malmö och Värby församling, i samarbete med Lunds universitet och mellanstadielärare i Malmöområdet.

Spelet och läromedlet vemsreformation.se tar sin utgångspunkt i Läroplan för grundskolan 2011 och är tänkt att användas i mellanstadiet som en del i undervisningen om den skånskdanska reformationen. Här får barnen testa sina kunskaper om reformationens konsekvenser för kyrkan, staden och dess invånare. Spelet kan med fördel kompletteras med en stadsvandring i Malmö och ett studiebesök i S:t Petri kyrka. Till spelet hör också en lärarhandledning med diskussionsfrågor.

Fakta om spelet

Speltid ca 20 minuter.

Kan spelas fristående eller användas som del av temaarbete.
Kan spelas i större grupp på storbildsskärm, i mindre grupper och enskilt.

Vems reformation? är framtaget i samarbete med Sinikka Neuhaus, lektor och sakkunnig på Lunds Universitet, mellanstadielärare i Malmöområdet och testgrupper inom målgruppen, på initiativ av Svenska kyrkan Malmö och Svenska kyrkan Värby församling. Läromedlet är byggt av företaget Savvy Solutions Skövde.

Svenska kyrkan är en evangelisk-luthersk, demokratisk folkkyrka. Svenska kyrkan i Malmö är ett pastorat med 6 församlingar, kyrkogårdsförvaltning samt administrativa enheter. Totalt är cirka 450 personer anställda i verksamheterna. Malmö kyrkliga samfällighet bildades 1932, ombildades 2014 till ett pastorat, och styrs av en politisk beslutsorganisation. I Malmö har Svenska kyrkan cirka 140 000 medlemmar vilket är ungefär 48% av Malmös befolkning.

Kommentarer (0)