19 hedrade med SBF:s utmärkelse Guldratt

Långt och troget ideellt arbete inom Svenska Bilsportförbundet hedras med utmärkelsen Guldratt. Vid helgens Förbundsmöte delades 19 stycken ut.

Varje Guldratt får ett unikt nummer och denna gång utdelades nålen med 400 ingraverat. Just den tilldelades Åke Hansson, Saltsjö-Boo. En man med meriter som aktiv i sin klubbstyrelse i 21 år, ledamot i Stockholms Bilsportförbund samt ordförande för utskottet för Historik Bilsport. Hans hjärta brinner för gamla racingbilar - inte minst den Alfa Romeo han har stående i garaget.

Av de 19 som mottog en Guldratt var Malena Lundgren den enda kvinnan. Hon har länge jobbar för tjejer och ungdomar inom bilsporten, och har även ett uppdrag som ledamot i valberedningen i Västra Bilsportförbundet.

Sist ut att få Guldratten med nummer 414 var förbundsordförande Kåge Schildt. I hans meritkorg ligger förutom de fem åren i förbundsstyrelsen också en rad mångåriga uppdrag i klubbstyrelsen för MSCC.

Kravet för att få en Guldratt är ett uppoffrande och framgångsrikt ideellt arbete i ledande befattning, minst 20 år sammanlagt på klubbnivå, 15 inom distrikt eller tio på förbundsnivå. Utomordentliga insatser i övrigt, både nationellt och internationellt, kan räknas in då Förbundsstyrelsens beslutar om att hedra någon med en Guldratt. Innehavaren får en numrerad nål, samt Svenska Bilsportförbundets hederslegitimation som innebär fritt tillträde till alla sanktionerade biltävlingar.

Guldrattarna utdelas årligen i anslutning till Förbundsmötet som idag hölls i Arlandastad.

Guldrattar 2009 Bostadsort Klubbtillhörighet

396 Per Birkefall Karlstad Kils MK

397 Kjell Dahlgren Skellefteå Skellefteå MS

398 Sune Fredriksson Örebro Örebro radio bil club