Åtta förare med när Sweden National Team i Rallycross presenterades

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 09:34 CEST

I helgen som var startade den internationella säsongen för rallycross när VM-premiären avgjordes i Portugal. Bäste svensk i finalen blev Anton Marklund som rattade sin VW-polo till en femteplats. Marklund är en av de åtta förare som är uttagna till Sweden National Team i Rallycross.

I den nya landslagsorganisationen som började sättas samman efter årsskiftet där Magnus Lampert är övergripande förbundskapten är Ronny Larsson koordinator för rallycrossen. Nu har de tagit ut de förare som ska representera Sweden National Team i Rallycross under 2014. Larsson var även på plats vid premiären i Portugal.
- Jag tycker vi har ett bra lag inom rallycrossen och tittar vi framåt så har vi starka förare både internationellt och nationellt. Tyckte Anton Marklund, Timmy Hansen och Ramona Karlsson gjorde det bra i Supercar i Portugal, men jag imponerades även av Daniel Lundh i Touringcar-klassen. Han hade lite tekniska problem, men visade att han har farten som krävs, säger Ronny Larsson.

För de som kör i rallycrossens svenska Supercar-klass är det premiär till helgen då STCC och RallycrossX gästar Knutstorp.
- Jag tror att det är bra och viktigt att ha en bra och stabil serie hemma i Sverige. Grundstommen ligger här sen måste vi ha spjutspetsarna internationellt. Men det är viktigt för svensk rallycross att vi har en bra serie. Och nu kommer Supercar Lite-klassen också som gör att vi kan få ett naturligt steg in mot Supercar-klassen. Det känns som att vi är på rätt väg. Kan vi förvalta det här väl så kommer vi ha flera internationella förare i framtiden, avslutar Ronny Larsson.

Både internationellt och nationellt har rallycrossen fått ett rejält uppsving i samband med att internationella förbundet FIA tilldelade grenen VM-status och lanseringen av Supercar-klassen och dess systerklass Supercar Lite. Och sporten lockar till sig förare från flera andra grenar inom bilsporten. Så väl rallyvärldsmästare som världsmästare från Formula 1 fanns på startlinjen i Portugal. Och i Sverige finns det ett flertal unga förare som ställt in siktet på just rallycrossen.
- Sverige har alltid varit framgångsrika i rallycross och det finns en fin tradition av både kompetens bland förare, men också av bilbyggare inom sporten. Intressant nu är att det är ett litet generationsskifte där yngre förare kliver fram och tar plats. Marklund som var i final i stora klassen i Portugal är ett exempel, men även juniorlandslagets Sebastian Eriksson som vann Lite-klassen i premiären på ett imponerande sätt är ett annat bra exempel. Och det finns, som Ronny säger, fler på gång på hemmaplan så helgens rallycrosstävling på Knutstorp ska bli riktigt intressant, säger förbundskapten Magnus Lampert.

Sweden National Team Rallycross
Anton Marklund, Boliden
Peter Hedström, Torsby
Robin Larsson, Svenljunga
Daniel Lundh, Karlstad
Erik Färén, Götene
Ramona Karlsson, Kil
Timmy Hansen, Källby
Johan Kristoffersson, Arvika

För mer information, kontakta Magnus Lampert, 070-25 17 314

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).

Kommentarer (0)