Andreas Simonsen ny i SMSC

Andreas Simonsen ny i SMSC

Svenska Bilsportförbundets landslag i Racing utökas med Andreas Simonsen, startklar för Team CaWalli i tyska SEAT Supercopa. En serie som körs tillsammans med DTM.

Efter en framgångsrik karriär i Karting började göteborgaren redan som 15-åring med Volvo S40 Challenge. När JSM året efter flyttade över till nya S60 Challege korades Andreas Simonsen som den yngste guldmedaljören någonsin i Racing.
- Andreas är en ambitiös förare med stora segrar redan som mycket ung. När han nu står inför sin andra säsong i SEAT Supercopa har vi stora förhoppningar på en pallplats, säger förbundskapten Kenneth Thorén.

Redan 2007 begav sig Andreas söderut för att köra internationellt. Då hade Jimmy Johansson, Orust, året innan vunnit ADAC VW Polo Cup i Tyskland.
- Det var Jimmy som visade vägen och när jag fick kontakt med Team CaWalli följde jag efter, säger Andreas Simonsen.

Med nästan 30 identiska bilar i startfältet är det tuff konkurrens. Ändå blev unge Andreas fyra första året, och trea 2008.
Simonsen har också gjort inhopp i STCC - svensk kungaklass i Racing - där han var förste privatförare någonsin att ta mästerskapspoäng. Han har också besökt Hongkong för att tävla i Polo cup, och det blev segrar i de båda race han körde.

Som nybliven förare i SMSC, Swedish Motorsport Challenge, ingår 20-årige Simonsen i den elitsatsning som Svenska Bilsportförbundet gör med sitt landslag. Målet är att förbereda unga talanger för klivet upp i de allra högsta serierna internationellt. Klassen SEAT Supercopa körs tillsammans med DTM, det stora tyska mästerskapet som vid varje deltävling följs av hundratusentals åskådare.

Landslaget i Racing består nu av förarna Marcus Ericsson, Timmy Hansen, Jimmy Eriksson, Felix Rosenqvist, Philip Forsman och Andreas Simonsen. Förbundskapten är Kenneth Thorén, tillika vice ordförande i Svenska Bilsportförbundet.

Läs mer om Andreas Simonsen på www.andreassimonsen.com
Läs mer om SMSC på www.sbf.se/SMSC

För ytterligare information vänligen kontakta:
Förbundskapten Kenneth Thorén, 070-511 36 45
Andreas Simonsen, 0705-46 01 85

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.