Angström ny förbundskapten i racing

Angström ny förbundskapten i racing

Svenska Bilsportförbundet har utsett en ny förbundskapten i Racing - Lars Angström från Norrköping.
- Vi har länge följt hans arbete och är väldigt glada över att han tackat ja, säger företrädaren och förbundets vice ordförande Kenneth Thorén.

De senaste femton åren har Lars Angström arbetat heltid med racing. Först som raceingenjör åt olika team, nu senast med det danska teamet KEO Racing, sedan också som teamchef, mental rådgivare och drivers coach åt några förare. Senast belgaren Ludwig Ghidi, förra årets mästare i NEC-serien. Nu får han ansvar för landslaget och gruppen unga talanger därunder, Juniorelitsatsningen (JES).
- Det är ytterst viktigt att förarna ser sig som idrottare, och att de inser behovet av att utvecklas till elitidrottare, säger Angstöm.

Med sin bakgrund som raceingenjör kan han tillföra en ny dimension av tekniskt kunnande.
- Våra landslagsförare ska vara så förberedda när de ska på testdagar att de kan överraska teamet med sin kunskap. Då har de ett övertag nu när det är så viktigt att vara komplett förare, och inte bara snabb, säger Angström.

Landslagströjan har han redan övertagit av företrädaren Kenneth Thorén, som upprätthållit kaptensrollen de tre senaste åren.
- Eftersom jag har hand om racingfrågor i styrelsen kommer vi att ha fortsatt tät kontakt och vi är väldigt glada över att Lars tackat ja till att bli förbundskapten i racing, säger Thorén som är vice ordförande i Bilsportförbundet.

Fakta SMSC Racing
Ny förbundskapten: Lars Angström
Förare i racinglandslaget: Silly season råder och det är i dagsläget omöjligt att fastställa 2012-års landslag. Klar är dock att Marcus Ericsson som fortsätter för teamet iSport Internationell i GP2.
Direkt under racinglandslaget finns ett antal unga talanger som ingår i Juniorelitsatsningen (JES). Även där offentliggörs förarnamnen längre fram.

Kontaktuppgifter för ytterligare upplysningar:

Förbundskapten Lars Angström                 0760-15 23 25

Sportchef Maria Andersson                        0706-29 08 62

Vice ordförande Kenneth Thorén               0705-11 36 45

Bildtext:
Avgående förbundskapten i racing, Kenneth Thorén, lämnar över landslagströjan till efterträdaren Lars Angström. Foto: Annemo Friberg

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.