Annie Seel till start i sitt sjätte Dakarrally

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 09:43 CET

Den fjärde januari 2014 startar svenska Annie Seel sitt sjätte Dakarrally, och för fösta gången som co-driver i bilklassen. Annie kommer tillsammans med Australiensaren Garry Connell genomföra rallyt i en Polaris Buggy.
- Dakarrallyt är min typ av rally, ett rally med det där extra och oväntade, jag har varit borta ett par år och att få återvända som kartläsare i bil känns spännande, säger en glad Annie Seel.

Seel och Connell genomförde sitt första rally tillsammans under oktober månad i Merzougarallyt, Marocko, med ett lyckat resultat genom vinst i sin klass och en fjärdeplats totalt i bilklassen.
- Det var ett fantastiskt första genrep, ingen av oss visste hur det skulle gå, sträcksegrare ena dagen och fastborrade i sanden nästa, båda två är vi nya på våra uppgifter även om navigation alltid har varit en del av mina tidigare ökenrallyn, men nya som team och samarbete så kunde vi aldrig drömma om att prestera det vi gjorde.

Anne Seel, 45 år, har tidigare tävlat i ökenrallysammanhang på MC, men en elak axelskada tvingade henne att lämna den karriären.
- Genom mina tidigare erfarenheten från tävlandet i öknen, navigeringen, terrängen, dynerna och rutinerna i Dakarrallyt så känner jag mig väl förberedd. Det krävs några ökenrallyn för att komma dit jag är nu, redo att ta mig an uppgiften som co-driver, säger Seel.

Fakta Dakarrallyt:36:e upplagan (6:e gången i Sydamerika)

4 januari Ceremoniell start i Rosario, Argentina
5-18 januari       Rallyt pågår med vilodag 11 jan i Salta, Argentina
18 januari          Mål i Valparaiso, Chile

Länder 2014: Argentina, Bolivia, Chile
Antal tävlande: ca 750

Presskontakt:
Marie Hessel 0702-23 86 36

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).

Kommentarer (0)