Managementgrupp får landslagsförare att sikta på Formel 1

Managementgrupp får landslagsförare att sikta på Formel 1

Landslagsföraren Philip Forsman tar hjälp av en helt ny managementgrupp för att ta sikte på Formel 1.
- En lovvärd satsning som har vårt fulla stöd och som mycket väl kan räcka hela vägen, säger förbundskapten Kenneth Thorén.

Fem unga talanger som alla har siktet inställt på att nå så högt som möjligt - kanske ända till en plats bland de 24 som kör Formel 1 - ingår i Svenska Bilsportförbundets elitsatsning Swedish Motorsport Challenge (SMSC).
För att klättra internationellt gör Philip Forsman en allvarlig satsning tillsammans med en helt ny managementgrupp, ledd av kapitalförvaltaren Peter Birath. Han har tidigare hjälpt fram Björn Wirdheim till en styrning med Jaguar Racing i Formel 1. Nu ska han vägleda 21-årige Forsman. I projektet ingår även WTCC-föraren Rickard Rydell.
- Efter arbetet med Björn Wirdheim vet jag att det är tufft att nå Formel 1, men inte omöjligt för en förare med Philips talang, säger Peter Birath.

Förbundskapten Kenneth Thorén ser mycket positivt på att Philip Forsman matchas fram av en managementgrupp.
- För Philip är det värdefullt att dels ha kvalificerat folk som Birath på marknadssidan och dels Rydell med sin mångårig erfarenhet som elitförare. Jag ser redan fram emot sommarens F3-serier, fortsätter Thorén.
Exakt vad Philip Forsman från Segeltorp kommer att köra är fortfarande under förhandling, men det troligaste är Formel 3. Där får han i så fall sällskap av landslagsförarna Jimmy Eriksson och Felix Rosenqvist.

Läs mer på www.philipforsman.com och www.sbf.se/SMSC/

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.