Mats Jonsson leder Rejmeknixen efter dag ett

Mats Jonsson, Oscar Svedlund, Per-Arne Sääv och Calle Ward går till nattvila i Askersund som ledare efter första dagen i Rejmeknixen, fjärde deltävlingen i Rally-SM. Tre sträckor av elva är avklarade, i morgon körs de resterande åtta. Att Mats Jonsson skulle leda totalt var väntat. Erfarenhet och 13 SM-guld sedan tidigare väger tungt. - Oscar Svedlund skrämde mig lite på första sträckan, men sedan har det gått bra så avståndet ner till klasstvåan är större än jag väntat mig, säger Mats. Forshagaföraren är 31 sekunder före Laxås Eddie Hörbing, som gör ett sällsynt inhopp i WRC, Trimmat 4WD. Totaltvåa är Oscar Svedlund, Karlstad MC. Han var en sekund snabbare än Mats Jonsson på första sträckan, och efter tre är han 8,9 sekunder efter. - Jag överladdade och blev alldeles för yvig i körningen på SS2. Men nu ska vi sova gott och försöka ta Mats i morgon, säger Oscar. Han leder Otrimmat 4WD med 13,2 sekunder före Mats Thorszelius, Uppsala. Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, har tidigare dragits med tekniska bekymmer. - Äntligen släppte oflytet! Det är visserligen en bit kvar i morgon, men det är härligt att vara här, säger han. - Det har gått stabilt, lungt och behärskat, säger Karl-Olof Lexe, Pelles kartläsare. Detta som förklaring till att de leder Trimmat 2WD med 14,4 sekunder över Jonas Wigren, Norrköping. I den minsta klassen där Ford Fiesta dominerar är det Renault Clio i topp genom Calle Ward och Fredrik Menck. Calle utklassade konkurrenterna på sista sträckan med att vara 20 sekunder snabbare. - Klockrent! Vi har haft en perfekt dag, så nu fick de andra något att bita i, säger den reslige Ward från Torsby. Menck, från Motala, är närmare halvminuten efter inför morgondagen då Rejmeknixen fortsätter i trakterna av Askersund. Omstart 08.00 och första bil över målrampen vid 15-tiden. För resultat se www.smirally.se För ytterligare information ring: Central presschef Annemo Friberg 070-55 411 70 Lokal presschef Christer Bofeldt 070-273 16 51