Nyhetsbrev april

Nyhetsbrev april

Gå två betala för en när rallycross och STCC körs på Ring Knutstorp
Den 9-10 maj är det dags för STCC- och RallyX-premiär på Ring Knutstorp – för första gången bjuds publiken på både banracing och rallycross på ett och samma evenemang och nu har du möjlighet att utnyttja ett fantastiskt erbjudande till SBF:s medlemmar genom Svenska Bilsportförbundet och STCC – gå två och betala för en!
Använd länken till biljettforum för att utnyttja erbjudandet: www.burl.nu/bilsport

Kenneth Thorén ny ordförande för Svensk Bilsport
När Svenska Bilsportförbundet höll förbundsmöte på Södra Berget i Sundsvall valde mötet Kennet Thorén till ny ordförande för Svensk Bilsport under det kommande året.

Att förbundet skulle få en ny ordförande stod klart långt innan mötet då avgående ordförande Kåge Schildt efter tio år i den rollen tidigare aviserat att han nu lämnar posten som ordförande. Den nye ordföranden, Kenneth Thorén, har varit verksam som ledamot och även vice ordförande i bilsportförbundet under tio år.
- Känns kul att få förtroendet att nu få leda detta förbund. Jag har under tio år i styrelsen fått en bra utbildning genom att arbeta så nära Kåge och den erfarenheten känns bra att ha med sig i rollen som ordförande. Och vi kommer fortsätta det arbete som vi i styrelsen gjort de senaste åren tillsammans med föreningar och distrikt, att fortsätta arbeta med ett förbund och en idrott som ska växa sig ännu starkare med fler utövare, säger nye ordföranden Kenneth Thorén.

Förbundet fick också en ny ledamot i styrelsen. Daniel Nyman som kommer från Norrbotten och Kalix.
- Ja, det här ska bli roligt. Jag har hållit på med bilsport sedan jag var arton och att nu som femtionioåring komma in och arbeta i styrelsen med de övergripande frågorna ska bli väldigt spännande, säger Daniel Nyman.

Förbundsmöteshelgen började med att delegaterna under lördagen bjöds på lite föreläsningar och en open space-session där deltagarna själva satte rubriker på viktiga frågor för rörelsen för att sen gå in i djupare diskussioner i just de ämnena. Delar av det arbetet ska sen ligga tillgrund för den visions som ska tas fram för Svensk Bilsport.

Vårsamling med bilsportens landslag
Flera av Sveriges landslagsförare är redan igång i sina serier. Såväl Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand har redan avverkat ett par WRC2-rallyn. Och den sistnämnda presenterades nyligen som försteförare i Mattias Ekströms team och kommer att köra ett antal deltävlingar i Rallycrossens mästerskapsserie. Rallycrossen som har premiär första helgen i maj har flertalet svenskar med på startplattan. Två av dem är Anton Marklund och Timmy Hansen som båda kommer köra hela VM-serien. Även dessa två herrar fans på plats när landslaget hade samling på företaget Rackamps bana utanför Uppsala.
- Vi samlade nästa hela landslaget. Många kunde komma vilket är riktigt glädjande tycker jag. Vi började med lite konferens och diskuterade öppet framtiden, om hur vi vill ha det och hur vi ska planera för att nå dit. Sen blev det körövning och lite tävling mot varandra, säger förbundskapten Magnus Lampert.

Och körövningar kan det aldrig bli för mycket av när bilsportens landslag har samlingar.
- Nej, det stämmer. Och när vi nu träffas i framtiden så vill vi försöka få till mer körträning och vi ser också hur diskussionerna växer fram över grengränserna för att ge varandra tips, så som här tillexempel då det var körning på asfalt. Och som jag sa, körträning är något vi kommer arbeta in mer på schemat när vi har våra samlingar, avslutar Magnus Lampert.

Klart med Westbay som ny partner till Svensk Bilsport
Släpvagnsföretaget Westbay blir ny partner till Svensk Bilsport. Företaget har i flera år arbetat för att ta fram bättre vagnar som är mer anpassade till bilsportens användare. Modellen Raceliner togs exempelvis fram för att enkelt kunna frakta låga bilar på ett smartare sätt än konventionella biltransporter. Eftersom hjulen placerades under flaket så kunde flakbredden ökas till 2100 mm eller 2470 mm. Flera fina funktioner kom som en bonus, exempelvis, dörrarna går alltid att öppna, man kommer hjulsurrningar och vagnen kan trucklastas från sidan. Vagnen klassas som flaksläpvagn med tippfunktion och kåpan går som last.
- Jättekul att Westbay kommer in som en partner till Svensk Bilsport. Alla som håller på med bilsport vet att tävlingsbilen ska fraktas till och från tävling på något sätt och nu har vi en partner som kan erbjuda bra vagnar och bra priser till våra medlemmar, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på förbundet.

Borås redo för SM-veckan
När årets sommarupplaga av SM-veckan avgörs så är det i Borås som kampen om medaljerna kommer stå. Och staden satsar allt på att göra veckan till en riktig trivselupplevelse för såväl utövare som publik.  Det stod tydligt klart när Riksidrottsförbundet och SVT, tillsammans med Borås höll ett tvådagarsmöte med samtliga idrottsförbund.

Tidigare SM-veckor har bilsporten representerats av rally i sprintformat, men till Borås utökas medverkan med ytterligare en tävlingsgren, backe med backsprint, där rallycross, crosskart, mc-solo och mc sidovagn. Arrangör av detta är Borås MK som arbetat hårt med att få till tävlingsbacken.
- Ja, det har varit väldigt mycket arbetet med den. Vecka tre började vi bygga och nu ligger backen klar, säger Christer Folkesson.
Tisdagen i SM-veckan är tävlingsdag för backtävlingen.
- Det stämmer. Då kör vi på vår nästan en kilometer långa bana och det kommer vara en snabb bana så vi har faktiskt lagt in en chikan för att ta ner farten så att bilarna inte lättar på slutet in mot mål, avlutar Folkesson.
För rallysprinten är det Toarps MK som håller i trådarna.
- Det ska bli riktigt roligt och vi är tacksamma att vi fått frågan att arrangera i år. Vi kommer köra en asfaltbana med många utslagsgivande moment. Sen kommer vi ha lite hastighetskontroller för att publiken ska få lite ingångshastigheter, säger Dan Järbyn i Toarps MK.
I Rallysprinten blir det två klasser, 2-wd och 4-wd och till båda arrangemangen blir det fritt inträde.

Fem hedersutmärkelser delades ut under förbundsmöteshelgen
I samband med förbundsmötet delades det även ut ett antal hedersutmärkelser. Två av dessa var Sveriges Motorfederations Kungliga Medalj nummer 78 och 79.
Sveriges Motorfederations Kungliga medalj är instiftad för att utdelas till person som under en lång följd av år nedlagt ett hängivet, förtjänstfullt och framgångsrikt arbete för motorsportens främjande av våra sporter och därmed gjort sig förtjänt av federationens synnerliga stora tacksamhet och erkänsla.

Medalj nummer 78 tilldelades Hans Avelin som startade sin bana inom bilsporten för omkring 60 år sedan i Motorsportklubben Hammaren och pågår fortfarande i bl. a SBFs juridiska kommitté.
Medalj nummer 79 tilldelades Eiyvor Sparrman som redan 1982 uppnåddes högsta klass på funktionärslicensen och genom åren har det blivit uppdrag i omkring 500 tävlingar, detta fortgår med ett par uppdrag om året.
Utöver de kungliga medaljerna delades tre guldrattar ut. Nummer 467, 468 och 469 tilldelades Karl (Kalle) Lennart Andersson, Sandvikens Motorklubb, Kurt Bjurling, Gotlands MF:s Bilklubb och Ronny Nyström, Motorklubben Gutarna och Gotlands MF:s Bilklubb.

Ungdomar vill – men hittar inte alltid in
Fler ungdomar kan tänka sig förtroendeuppdrag inom Svensk Bilsport. Men de vet inte alltid hur de ska komma in. Det visar den enkät som företaget Agenda PR gjort på uppdrag av bilsportförbundet. Det var under förbundsmötet 2013 som det beslutades att det skulle genomföras en undersökning till medlemmarna hur det egentligen stod till i rörelsen. Den undersökningen är nu gjord och under förbundsmöteshelgen presenterades resultatet av Agenda PR:s undersökning för de delegater som fanns på plats.
- Glädjande var svarsunderlaget riktigt stort och det finns en hel del intressanta svar i enkäten. Kort kan sägas att de svarande vill att vi ska bli fler och synas mer, säger Hanna Sandberg, utbildningsansvarig på förbundet.
Hela enkäten finns att läsa här.

Pengar kvar att söka för idrottslyftsprojekt

För att kunna utveckla världens bästa barn- och ungdomsidrott finns medel att söka på tre olika ställen. Beroende på vad ni vill genomföra för projekt för att skapa bättre förutsättningar för barns och ungdomars idrottande.

Svenska Bilsportförbundets fokus under 2014 kommer att ligga på behållarprojekt. Det innebär att satsningar som syftar till att förare och funktionärer väljer att stanna kvar inom bilsporten kommer att prioriteras.
- Idrottslyftet är pengar som är avsatta av staten och som tilldelats Riksidrottsförbundet så att de kan fördela ut dem på bästa sätt till de olika idrotterna för att rekrytera och behålla barn och ungdomar inom idrotten. Det har funnits några år, men i år är det val och det är inget som är klart med att dessa pengar kommer fortsätta tilldelas idrotten. Och inom Svensk Bilsport finns det fortfarande pengar att söka för sina projekt och de pengarna är inget vi kan lägga på hög. Om ingen söker utan då mister vi, Svensk Bilsport, dem, säger Hanna Sandberg, utbildningsansvarig på förbundet.

Förutom de av SBF framtagna ”paketlösningar” så kommer SBF prioritera ansökningar som är i linje med RF:s prioriterade områden och enligt SBF specifika mål enligt nedan.

Behålla ungdomar i föreningsverksamhet
Engagerade och kunniga funktionärer är helt avgörande för en idrott där alla som vill kan vara med. SBF kommer att prioritera ansökningar som främjar rekrytering och vidareutbildning av unga funktionärer (barn och ungdomar 7-25 år).

Rekrytera barn och ungdomar till föreningsverksamhetIdrottslyftet ska stärka idrottsföreningar för att de ska kunna rekrytera och behålla fler medlemmar (barn och ungdomar 7-25 år).

Idrottslyftsmedel finns inte enbart att söka hos Svenska Bilsportförbundet.
Sista ansökningsdag hos Svenska Bilsportförbundet är 30 maj.

Tävla om att bli Sveriges bästa Kartingmekaniker, en ungdomssatsning 11-15 år

Bilproffs.se och Svensk Bilsport har sedan 10 år tillbaka haft en mycket bra partnersamarbete som i syfta att få fram såväl förare som mekaniker på internationell- och VM-nivå.

Nu samverkar Bilproffs.se tillsammans med Kartingutskottet och Tony-Kart i ett rekryteringsprojekt vid fyra mässor främst riktat mot 11-15 åringar, men även mot övriga mässbesökare.

Det gäller att på en modern Kart byta drev och kedja på rätt sätt och på snabbaste tid. De mässor tävlingen arrangeras på är på Bilsport Performance, Classic Car Week, Vallåkraträffen och Lastbil 2014.

Fantastiska priser! Bland de priser som delas ut till de Sverigebästa finns: Kartingutbildning med ett års gratis licens, körkortsteori för moped-och A-traktorkort och pokaler. Dagens bästa tider på mässorna premieras med en statyett för ungdomsklasserna och medaljonger för övriga. Gå in på hemsidan bilproffs.se så hittar du vilka som vunnit.

Mer information om tävlingen kontakta: benny.wallin@transportgruppen.se

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).