Nyhetsbrev augusti 2014

Nyhetsbrev augusti 2014

Hög tid att göra kalenderbokningar för bilsporttävlingar inför 2015
Den ordinarie tiden att boka tävlingsdatum för 2015 är fram till den 1 september 2014, efter detta datum betraktas tävlingen som en extratävling som kan innebära extra avgift (hanteras av ert bilsportdistrikt). Tävlingsbokning efter den 1 september tappar också i prioritet, då alla tävlingar bokade fram till detta datum har första prioritet när tävlingskalendern fastställs senast 1 november.

Se all information om detta i Gemensamma Regler kap 4.
Kom också ihåg att kalenderbokning för 2016 gällande mästerskapstävlingar/rikstävlingar, skall göras senast 1 september 2014.
Som vanligt görs alla tävlingsbokningar via Bilsport Online.

Uttagningsläger för juniorer
Under 2000-talet har det hänt mycket inom landslagsorganisationen. Bland annat har stora delar av de ansvariga personerna för de olika grenarna ersatts och förnyats, samt att man har ändrat struktur på hela organisationen. För några år sedan stramade förbundet åt säcken för urvalet genom att erbjuda färre förare en plats i landslagen. Detta gjordes för att få mer status och ett starkare landslag. Uttagningen till landslaget har skett främst genom tidigare tävlingars resultat. Men detta vill den nya landslagsorganisationen ändra på.
- Idag handlar det inte bara om att du ska kunna köra snabbast, utan också om att ha alla delar som krävs av en toppförare på plats, säger förbundskapten  Magnus Lampert och fortsätter.
- Förarna idag är mer målmedvetna än någonsin och kraven är otroligt höga på en förare på den allra högsta nivån.

Därför kommer landslagsorganisationen genomföra ett uttagningsläger på Bosön i mitten av oktober för juniorerna. De utvalda landslagsförarna för 2014 kommer att bli inbjudna, medan de förare som vill och tror att de kan ta en plats i landslagen kommer att få anmäla sig till självkostnadspris.
- Under uttagningsprocessen kommer vi givetvis att kolla på tidigare resultat, men även, fysisk status, mentala egenskaper, målmedvetenhet och framtidsplaner. Efter noggrant urval tror vi oss kunna, på ett bättre och mer rättvist sätt, kunna välja ut rätt förare som vi kan stötta och profilera, för att i framtiden vara en framstående profil inom Svensk Bilsport, avslutar Magnus Lampert.

Mer information om lägret och hur du kan anmäla dig kommer att finnas på sbf.se början av  september månad. Vill du veta mer direkt kan du höra av dig till förbundskaptenen Magnus Lampert.

Bilsportgalan tillbaka i Stockholm
I slutet av januari blir det stor motorhelg i Stockholm STHLM MOTOR WKND arrangeras på Stockholmsmässan med mässorna Stockholm Lifestyle Motorshow, MC-mässan samt Bilar som jobbar. Mässorna pågår 22-25 januari 2015 och på lördagskvällen den 24 januari är Bilsportgalan tillbaka i Victoriahallen. Liksom tidigare år kommer en del priser delas ut på mässan under dagen och vissa på kvällens Bilsportgala. Boka in datumen, mer information och inbjudan kommer under hösten.

Dags att nominera till Young Technician Award 2014
Priset delas ut till Sveriges bästa unga (max 25 år) tävlingsmekaniker och instiftades 2006 av SMSC i samarbete med Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) och varumärket Bilproffs.se. Priset består av ett rese- och studiebidrag till ett värde av 15.000 kronor.
Nominera Er bästa unga mekaniker genom att gå in på www.bilproffs.se/yta
Sista dag för nominering är den 21 november 2014.

Arbetet med att stärka Svensk Bilsport fortsätter
I oktober 2013 togs beslut om att genomföra den nya grafiska profilen för Svenska Bilsportförbundet. Då blev bilsportrörelsen Svensk Bilsport.

Den nya grafiska profilen är framtagen utifrån ett kommunikationsmanér där Bilsportförbundet ska vara och uppfattas som ett mer öppet förbund. Med den nya profilen skapas även en mer enade front mot det externa samhället. Det övergripande budskapet är Svensk Bilsport. Många av såväl klubbar, tävlingar och distrikt har anammat den nya profilen. Dock inte alla. Men det är något som behöver ske för att fortsätta stärka Svensk Bilsport även externt.
- Bilsportförbundet har under de senaste 10-15 åren uppträtt under olika profiler i både tryck och media och inte alltid enhetligt. En förstärkt profil och tydlighet är nödvändig. Med vår nya profil får vi en tydlighet som gör Svensk Bilsport lättidentifierbart, säger förbundsordförande Kenneth Thorén.

Och det är spretigheten som Thorén pratar om som behöver samordnas mer. I dagens samhälle är det många som slåss om utrymmet. Och både publik och potentiella nya medlemmar är samma människor som övriga idrotter också kämpar om att få intresserade av just deras idrott.
- Jag tror mycket på tydlig kommunikation och Svensk Bilsport som ett starkt varumärke, menar Thorén och fortsätter. En enhetlig profil är en nödvändighet i dagens media brus och den nya profilen är modern och enkel i sin formgivning vilket ger Svensk Bilsport en modern framtoning, avslutar Kenneth Thorén.

Till den nya logotypen har underlogotyper med respektive distrikt, sportgren eller kommitté tagits fram. Detta för att få ett så starkt genomslag som möjligt och för att få ett så enat och starkt förbund som möjligt. Även landslaget lämnar sin gamla logotyp och får en ny profil som bygger på den nya logotypen och kommer framöver benämnas som Sweden National Team och Sweden Junior Team
Alla logotyper finns att ladda ner här.

SBF-Play magasin igång efter sommaren
Sista tisdagen i månaden betyder nytt magasin på SBF-Play. För nu är magasinet igång igen efter sommarens uppehåll. Månadens program är som alltid fullt av bilsport. Hör bland annat Emil Axelsson berätta om framgångarna i Tyskland och Magnus Peterson om segern på Tierp samt mycket annat.

Christian Holmudd håller i trådarna bland inslag och gäster. Nu i lite ny studioförpackning. Om du missat magasinet, klicka in här.

Snart dags för utskick till årets ”5-åringar”
Du som har haft vilande licens i fem år (dvs. din senaste licens var giltig t.o.m. 31/1-2010) får ett inbetalningskort av oss i september/oktober. För att inte din licens ska förfalla vid årsskiftet måste du betala in avgiften senast 31/12-2014. Licensen kommer då att vara giltig t.o.m. 31/1-2015, och kan därefter ligga vilande i ytterligare 5 år. Är du spärrad av klubb eller saknar klubbtillhörighet blir avgiften registrerad och licensen förfaller inte, däremot skickas den inte ut. Om du däremot inte betalar in avgiften måste du gå utbildning på nytt i den sportgren du eventuellt senare önskar återuppta.

Uppåt för Bingolotto
Bingolotto hade efterlängtad säsongspremiär i söndags. Med ny programledare. Och Ingvar Oldsberg lyfte programmet och spelen till en nygammal nivå – både när det gäller tittarsiffror, lottförsäljning och inte minst pengar till landets idrottsföreningar. Det blev helt enkelt en stor succé och den bästa säsongspremiären sedan 2007 och 5 friska miljoner till föreningslivet bara under denna kväll.

Bilsporten på plats i Hagaparken på Idrottens dag
Den 7 september gästar Idrottens dag Hagaparken för andra året i följd. Idrottsdagen blir större än under premiäråret. Cirka 1 000 barn är i skrivande stund anmälda till Prins Daniels lopp, att jämföra med 700 i fjol. Antalet prova på-idrotter ökar samtidigt från drygt 30 till över 40.

- Intresset för idrottsdagen växer, inte minst bland idrottsföreningarna. De flesta som var med förra året kommer tillbaka igen och nu vill ännu fler vara med. Det blir ytterligare några rätter på smörgåsbordet av idrotter. Det gör förhoppningsvis att det finns något för alla och att fler barn och ungdomar hittar sin idrott, säger Patrik Wigelius, projektledare för Idrottens dag Hagaparken och marknadschef på Riksidrottsförbundet.

Prins Daniel är initiativtagare till dagen och kommer att finnas på plats i Hagaparken den 7 september. Men även Svensk Bilsport kommer finnas på plats.
- Det stämmer. Vi kommer att ha lite fordon där. Det blir en crosskart och en rallycrossbil, samt personal från kansliet och rörelsen och naturligtvis information om Svensk Bilsport och våra olika grenar, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svensk Bilsport.

Över fyrtio idrotter kommer finnas på plats i Hagaparken vid de berömda koppartälten. Och för bilsporten blir det premiär.
- Konkurrensen mellan idrotter när det gäller att synas och att skapa ett intresse och även kanske rekrytera några nya medlemmar är stentuff. Vi slåss nästan alla om samma målgrupp, så för oss är det viktigt att visa upp oss på de tillfällen som ges utanför våra vanliga arenor, avslutar Jörgen Ekwall.

Har ni en idé ni vill förverkliga? Anläggningsstödet hjälper er på vägen!
Anläggningsstödet finns till för att hjälpa föreningar att öka sina idrottsytor och kunna se till att fler barn och ungdomar kan idrotta. Under de år som Riksidrottsförbundet har delat ut stöd till anläggningar och idrottsmiljöer har över 1 300 projekt beviljats stöd. Totalt har RF delat ut cirka 360 miljoner kronor.
Nu är det er tur!
Vilka idéer sitter ni inne med för hur ni skulle kunna få mer tider och ytor för barn och ungdomar att träna på? Bygga till? Bygga nytt? Utrusta hallar med fast utrustning? Distriktsidrottsförbunden välkomnar både stora och små projekt! Mer information här.

Gå 2 betala för 1 på STCC och RallyX på Solvalla lördag 6 september
Missa inte årets motorsportevenemang i Stockholm – se Fredrik Ekblom, Thed Björk och Richard Göransson möta den nya generationen förare: Andreas Wernersson, Philip Forsman, Mattias Lindberg, Erik Jonsson och den finländska supertalangen Emma Kimiläinen! Det är årets näst sista tävling och mycket står på spel.
Nytt för i år är att rallycrossen gör sitt intåg på Sveriges främsta travarena när RallyX kör sin stora final för året – det nya RallyX-mästerskapet bjuder på bilar med 600 hästkrafter under huven, fyrhjulsdrift och acceleration i klass med F1-bilar. Det blir korta explosiva heat med mycket närkontakt när årets mästare i Supercar- och Supercar Lites-klasserna ska koras.
På lördagen går årets näst sista STCC-tävling av stapeln och FINAL i RallyX!
Dessutom blir det V8 Thunder Cars, amerikanska muskelbilar som ska trängas mellan murarna på Solvalla, och Clio Cup, svensk racings verkliga talangfabrik.

Som SBF-medlem kan du köpa 2 biljetter till priset av 1. Klicka här http://burl.dk/bils för att köpa! (OBS! Gäller endast förköp lördag på denna länk, serviceavgift tillkommer)

Information till Funktionärslicens A, VIP-kort, Förbundslegitimation samt Hederslegitimation
Arrangören av STCC och RallyX på Solvalla 5-6 september har ett önskemål att de som innehar funktionärlicens A, VIP-kort, förbundslegitimation samt hederslegitimation anmäler i förväg om ni har för avsikt att besöka tävlingen. Anmälan görs via mail till Pernilla Tilander på STCC senast onsdag 3 september: pernilla.tilander@stcc.se.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).